Po více jak roční pauze se vracíme k oblíbené anketě První volba lékárníka.
Průzkum odstartoval na e-learningovém portálu Educomm v roce 2018 s názvem První volba lékárníka 2018 a hned v prvním ročníku se ho zúčastnilo 579 zaměstnanců českých lékáren, kteří uváděli své preference u přípravků v 62 kategoriích. V roce 2019 se do průzkumu První volba lékárníka zapojilo již 659 zaměstnanců lékáren celé ČR (461 lékárníků a 198 farmaceutických asistentů). V roce 2020 to bylo 691 unikátních účastníků (468 lékárníků a 223 asistentů), v ročníku 2021 volilo 672 respondentů (503 lékárníků a 169 asistentů) z lékáren celé ČR. V doposud posledním průzkumu v řadě, v První volbě lékárníka 2022, své preference produktům označilo 543 lékárníků a farmaceutických asistentů napříč spektrem všech typů lékáren - řetězcových i nezávislých.
Účastníci z řad registrovaných lékárníků a farmaceutických asistentů na portálu Educomm.cz uváděli z volně prodejných léčivých přípravků (LP), doplňků stravy (DS), kosmetických produktů (K) či potraviny pro zvláštní lékařské účely (PZLÚ) ten, který je pro ně z vlastních zkušeností produktem první volby. Kterému důvěřují a jsou přesvědčeni o jeho benefitech, pro které ho mohou pacientům doporučit pro tzv. samoléčbu. Po kterém sahají i sami, když se necítí ve své kůži.
Všechny předchozí ročníky měly kolem 50 až 60 kategorií, které představovaly obtíže, se kterými klienti do lékáren nejčastěji přicházejí.
MILUJEME ANKETY POPULARITY
Lidé jsou obecně fascinováni srovnáváním. Žebříčky popularity a ankety s výběrem oblíbeného produktu uspokojují tuto touhu po přehledu v dané oblasti a pro osobní rozhodování v případě výběru při nákupu. Nabízí nám jednodušší cestu hledání a usnadňují nám rozhodování. Žebříčky TOP produktů nám dávají jednoduchý a rychlý způsob, jak snadno zjistit, co je "nejlepší", "nejoblíbenější" nebo "nejprodávanější". Ukazují, co si vybrali ostatní.
U odborníků také podtrhují pocit sounáležitosti, možná i potvrzení toho, že i ostatní kolegové mají podobný názor na ten či onen produkt. Možná, že jde o jistou formu zábavného sdílení a mohou vést k interakci. Jak jsme volili v této kategorii u nás v lékárně a jak kolegové na druhém konci republiky?
Profesionálové ve svém oboru disponují hlubokými znalostmi a zkušenostmi s danými produkty. Sdílením informací o produktech, kterým důvěřují, nebo s nimiž mají dobrou zkušenost, přispívají k cenným poznatkům pro ostatní. Tyto poznatky pomáhají zmapovat trendy, preference a vnímání trhu v daném segmentu. Sdílení informací o osvědčených produktech může usnadnit práci ostatním odborníkům a urychlit jejich rozhodování. Sdílení informací o inovativních a užitečných produktech podporuje šíření poznatků a stimuluje další inovace v oboru.
Často se ale ukáže, že vyhrává tradice - tak tomu bylo u řady kategorií průzkumu První volba lékárníka, kdy nebylo výjimkou, že produkt v dané kategorii zvítězil pětkrát po sobě. Zajímavé je také sledovat tzv. „skokany roku", tedy přípravky, které v průběhu let, kdy průzkum První volba lékárníka probíhal, stoupaly po žebříčku nenápadně až na posty nejvyšší.
Zájem o žebříčky popularity a ankety s výběrem oblíbeného produktu je přirozenou součástí lidské touhy po srovnání, usnadnění rozhodování a pocitu sounáležitosti. Pro výrobní firmy jsou ankety cenným nástrojem marketingu a slouží k budováním důvěryhodnosti produktů.
PRVNÍ VOLBA LÉKÁRNÍKA 2024
I když ankety, průzkumy a analýzy mají lékárníci v Educommu (a také na Magazínu) v oblibě, víme, že volit v 50 až 60 kategoriích je časově velmi náročný úkol. Proto anketa prošla inovací a bude letos probíhat ve 4 etapách. Během roku se tedy zrealizují čtyři dílčí průzkumy oblíbenosti, kde budou respondenti volit vždy ve vybraných kategoriích. Přesná pravidla najdou lékárníci na Educommu.
První sada kategorií zná již své TOP produkty ve 23 kategoriích a brzy vás s výsledky seznámíme. První části ankety, která se uzavřela v květnu, se zúčastnilo celkem 515 zaměstnanců lékáren, kteří odevzdali celkem 10 412 hlasů pro První volbu lékárníka I / 2024, kdy mohli volit produkty na prvním až třetím místě v každé kategorii.
Druhá sada kategorií v průzkumu Volba lékárníka 2024 je právě spuštěna na Educommu!
VSTUPTE DO DRUHÉ ČÁSTI ANKETY PŘES BANNER:
Těšíme se na výsledky!
Na Magazínu vás s nimi budeme průběžně seznamovat, jak jste byli zvyklí i z předchozích ročníků tohoto nezávislého průzkumu. Články, které se týkaly výsledků v jednotlivých katerogiích, patří historicky k nejčtenějším příspěvkům Magazínu Healthcomm.
-red-
PRVNÍ VOLBA LÉKÁRNÍKA 2024: VETERINÁRNÍ KLOUBNÍ VÝŽIVASrdečně zveme lékárníky, farmaceutické asistenty a ostatní nelékařské profese z oboru zdravotnictví, z celé ČR i SK, na poslední on-line kongres z dílny Healthcomm Professional. V kulise Slovenska – sousední země s krásnou přírodou a s námi propojenou farmaceutickou historií se účastníci budou moci ponořit do virtuálního 3D prostředí a objevovat odborný i doprovodný program inspirovaný slovenskou farmaceutickou tradicí. Studujte tam, kde se moderní technologie potkává s kvalitním odborným obsahem. Kongres Bratislava startuje 12. listopadu a poběží do 11. prosince 2025. Odborný obsah on-line kongresu je akreditován na 30 dní u ČLnK, ČKFA, POUZP a SKMTP. Registrujte se jednoduše prostřednictvím tlačítka „Přihlášení“ na webu www.healthcomm.cz a s využitím kódu PHAR25SL získejte vstup zdarma. Registrovat se můžete také přes banner na Magazínu.
Vysoký počet nakažených hepatitidou A (VHA) zvedl zájem o očkování. V ČR se tak „vyočkovaly“ zásoby pro standardní sezónu. V letošním roce bylo první dávkou naočkováno již téměř 150 tisíc osob, což je trojnásobek oproti předchozímu roku. A nejsme jedinou evropskou zemí potýkající se s vyšším výskytem VHA, což vedlo k celoevropskému nárůstu poptávky po vakcínách. Podle ministra Válka zajistilo proto Ministerstvo zdravotnictví ve spolupráci s partnery mimořádně přes 200 tisíc očkovacích dávek proti VHA, a to i díky funkční koordinační lékové skupině se zástupci SÚKLu, lékárníků a distributorů. Během pěti týdnů dorazí do ČR dalších 125 tisíc vakcín proti hepatitidě A.
4. listopadu 1982 se zásluhou týmu vedeného prof. MUDr. Ladislavem Pilkou ve FN Brno narodilo první československé „dítě ze zkumavky. Práce prof. Pilky znamenala průlom nejen pro českou medicínu, ale i pro celý tehdejší východní blok. Dnes se díky metodám asistované reprodukce narodí v ČR přibližně pět tisíc dětí ročně, což je přibližně 5 % všech narozených dětí. Zatímco v době prvního úspěchu se asistovaná reprodukce prováděla v improvizovaných podmínkách, současná medicína využívá špičkové technologie a nové vědecké přístupy. V laboratořích se postupně objevuje i umělá inteligence, která pomáhá embryologům hodnotit kvalitu spermií a embryí.
5. listopadu 2025 uplyne 100 let od chvíle, kdy byl slavnostně otevřen Státní zdravotní ústav v Praze (SZÚ). Vznikl v čase, kdy bylo Československo poznamenáno následky první světové války a čelilo mimo jiné vysokému výskytu infekcí včetně tuberkulózy, která byla dlouhá léta hlavní příčinou úmrtí v populaci. Proto se již za prvního ministra zdravotnictví samostatného Československa, lékaře a politika Vavra Šrobára, zrodila myšlenka na vybudování instituce, která bude dbát o veřejné zdraví. Již od ledna 2025 se zájemci o historii i současnost SZÚ mohou podívat na speciální webové stránky: https://100let.szu.cz