
Po více jak roční pauze se vracíme k oblíbené anketě První volba lékárníka.
Průzkum odstartoval na e-learningovém portálu Educomm v roce 2018 s názvem První volba lékárníka 2018 a hned v prvním ročníku se ho zúčastnilo 579 zaměstnanců českých lékáren, kteří uváděli své preference u přípravků v 62 kategoriích. V roce 2019 se do průzkumu První volba lékárníka zapojilo již 659 zaměstnanců lékáren celé ČR (461 lékárníků a 198 farmaceutických asistentů). V roce 2020 to bylo 691 unikátních účastníků (468 lékárníků a 223 asistentů), v ročníku 2021 volilo 672 respondentů (503 lékárníků a 169 asistentů) z lékáren celé ČR. V doposud posledním průzkumu v řadě, v První volbě lékárníka 2022, své preference produktům označilo 543 lékárníků a farmaceutických asistentů napříč spektrem všech typů lékáren - řetězcových i nezávislých.
Účastníci z řad registrovaných lékárníků a farmaceutických asistentů na portálu Educomm.cz uváděli z volně prodejných léčivých přípravků (LP), doplňků stravy (DS), kosmetických produktů (K) či potraviny pro zvláštní lékařské účely (PZLÚ) ten, který je pro ně z vlastních zkušeností produktem první volby. Kterému důvěřují a jsou přesvědčeni o jeho benefitech, pro které ho mohou pacientům doporučit pro tzv. samoléčbu. Po kterém sahají i sami, když se necítí ve své kůži.
Všechny předchozí ročníky měly kolem 50 až 60 kategorií, které představovaly obtíže, se kterými klienti do lékáren nejčastěji přicházejí.
MILUJEME ANKETY POPULARITY
Lidé jsou obecně fascinováni srovnáváním. Žebříčky popularity a ankety s výběrem oblíbeného produktu uspokojují tuto touhu po přehledu v dané oblasti a pro osobní rozhodování v případě výběru při nákupu. Nabízí nám jednodušší cestu hledání a usnadňují nám rozhodování. Žebříčky TOP produktů nám dávají jednoduchý a rychlý způsob, jak snadno zjistit, co je "nejlepší", "nejoblíbenější" nebo "nejprodávanější". Ukazují, co si vybrali ostatní.
U odborníků také podtrhují pocit sounáležitosti, možná i potvrzení toho, že i ostatní kolegové mají podobný názor na ten či onen produkt. Možná, že jde o jistou formu zábavného sdílení a mohou vést k interakci. Jak jsme volili v této kategorii u nás v lékárně a jak kolegové na druhém konci republiky?
Profesionálové ve svém oboru disponují hlubokými znalostmi a zkušenostmi s danými produkty. Sdílením informací o produktech, kterým důvěřují, nebo s nimiž mají dobrou zkušenost, přispívají k cenným poznatkům pro ostatní. Tyto poznatky pomáhají zmapovat trendy, preference a vnímání trhu v daném segmentu. Sdílení informací o osvědčených produktech může usnadnit práci ostatním odborníkům a urychlit jejich rozhodování. Sdílení informací o inovativních a užitečných produktech podporuje šíření poznatků a stimuluje další inovace v oboru.
Často se ale ukáže, že vyhrává tradice - tak tomu bylo u řady kategorií průzkumu První volba lékárníka, kdy nebylo výjimkou, že produkt v dané kategorii zvítězil pětkrát po sobě. Zajímavé je také sledovat tzv. „skokany roku", tedy přípravky, které v průběhu let, kdy průzkum První volba lékárníka probíhal, stoupaly po žebříčku nenápadně až na posty nejvyšší.
Zájem o žebříčky popularity a ankety s výběrem oblíbeného produktu je přirozenou součástí lidské touhy po srovnání, usnadnění rozhodování a pocitu sounáležitosti. Pro výrobní firmy jsou ankety cenným nástrojem marketingu a slouží k budováním důvěryhodnosti produktů.
PRVNÍ VOLBA LÉKÁRNÍKA 2024
I když ankety, průzkumy a analýzy mají lékárníci v Educommu (a také na Magazínu) v oblibě, víme, že volit v 50 až 60 kategoriích je časově velmi náročný úkol. Proto anketa prošla inovací a bude letos probíhat ve 4 etapách. Během roku se tedy zrealizují čtyři dílčí průzkumy oblíbenosti, kde budou respondenti volit vždy ve vybraných kategoriích. Přesná pravidla najdou lékárníci na Educommu.
První sada kategorií zná již své TOP produkty ve 23 kategoriích a brzy vás s výsledky seznámíme. První části ankety, která se uzavřela v květnu, se zúčastnilo celkem 515 zaměstnanců lékáren, kteří odevzdali celkem 10 412 hlasů pro První volbu lékárníka I / 2024, kdy mohli volit produkty na prvním až třetím místě v každé kategorii.
Druhá sada kategorií v průzkumu Volba lékárníka 2024 je právě spuštěna na Educommu!
VSTUPTE DO DRUHÉ ČÁSTI ANKETY PŘES BANNER:
Těšíme se na výsledky!
Na Magazínu vás s nimi budeme průběžně seznamovat, jak jste byli zvyklí i z předchozích ročníků tohoto nezávislého průzkumu. Články, které se týkaly výsledků v jednotlivých katerogiích, patří historicky k nejčtenějším příspěvkům Magazínu Healthcomm.
-red-
PRVNÍ VOLBA LÉKÁRNÍKA 2024: VETERINÁRNÍ KLOUBNÍ VÝŽIVAV ČR přibývá nemocných se žloutenkou typu A i C. Loni testy odhalily hepatitidu C u 1 452 osob – nejvíce za posledních deset let. Do konce srpna letošního roku přibylo dalších 935 případů. Současně se ale navíc objevila plošná epidemie žloutenky A. Od začátku roku bylo hlášeno 1 348 nemocných, což je několikanásobně více než v předchozích letech. „Naše populace je vůči viru hepatitidy A velmi vnímavá, protože od poslední velké epidemie v roce 1979 uplynulo více než 45 let. Většina lidí se tak s virem nikdy nesetkala a nemá protilátky. Proto je ohrožena prakticky celá společnost,“ říká MUDr. Pavel Dlouhý, předseda Společnosti infekčního lékařství ČLS JEP. Hepatitida A má akutní průběh s příznaky podobnými chřipce (únava, teplota, nechutenství, nevolnost, bolesti břicha), následně zežloutne kůže a bělmo očí. Žloutenka typu C naopak postupuje nenápadně a roky ničí játra. Řada lidí tak o své infekci vůbec neví, protože onemocnění probíhá bez bolesti a bez výraznějších příznaků. Testování na hepatitidu C provádějí praktičtí lékaři i specialisté. Anonymně a zdarma je možné nechat se otestovat také v checkpointech, které fungují po celé republice. Vyšetřuje se zde HIV, hepatitida C a syfilis. Hepatitida A se zde netestuje – pokud má člověk podezření na infekci virem hepatitidy A, musí se obrátit na svého praktického lékaře.
Druhý tematický on-line kongres tohoto roku spustila společnost Healthcomm Professional 3. 9. 2025. Na webu www.healthcomm.cz poběží celých 30 dní. 2D tematický on-line kongres IMUNITA je určen všem lékárníkům, farmaceutickým asistentům a dalším nelékařským zdravotnickým profesionálům z celého Česka i Slovenska. Akreditováno u ČLnK, ČKFA, POUZP a SKMTP. Stále se můžete registrovat. Využijte kód pro přihlášení PHAR25IM a vstup v hodnotě 1000 Kč máte zcela zdarma.
S datem 4. září je spojen Světový den sexuálního zdraví (World Sexual Health Day), který od roku 2010 vyhlašuje a celosvětově propaguje World Association for Sexual Health - organizace na podporu sexuálního zdraví jako základního lidského práva. Motto pro rok 2025 zní: „Sexuální spravedlnost: Co pro to můžeme udělat?“ Sexuologický ústav VFN se k letošnímu Světovému dni připojuje zveřejněním edukačních materiálů na webu a sociálních sítích, zahájením kampaně k otevření nízkoprahového Centra psychosexuální pomoci a současně i nabídkou bezplatné anonymní on-line konzultace pro nové zájemce během září 2025. Pro zajištění prvního kontaktu funguje specifická e-mailová adresa: SexPomoc@vfn.cz. Tato možnost slouží jako první vstupní brána pro klienty, kteří se často nacházejí v psychosexuální krizi a potřebují anonymitu.
Pilotní projekt preventivního očkování proti chřipce proběhne v oddělených konzultačních místnostech Center prevence s poradenstvím v rámci vybraných lékáren BENU v Praze, Brně a Ostravě. Očkování bude provádět vždy praktický lékař, a to během říjnových víkendů od 4. do 26. 10. 2025 v čase 10-18 hodin. Cena za očkovací látku a její aplikaci bude 629 Kč. Pacient bude hradit platbu na místě v lékárně. Očkování proti chřipce mají z veřejného zdravotního pojištění plně hrazeno pouze pojištěnci nad 65 let a zákonem stanovené skupiny. Od 1. září 2025 si mohou dospělí samoplátci ve věku 18–65 let rezervovat termín očkování proti chřipce prostřednictvím webových stránek benuprevence.cz