VELKÝ ÚKLID MOZKU PŘI SPÁNKU POMÁHÁ V PREVENCI ALZHEIMEROVY NEMOCI



MUDr. Karel Nešpor, CSc.

Mozkomíšní mok

Nedostatek spánku zvyšuje riziko Alzheimerovy nemoci a lidé s tímto onemocněním mají často problémy se spánkem. Naskýtá se otázka proč. Tým vědců z Bostonu zjišťoval, co se děje během spánku s mozkomíšním mokem. Zjistili, že během hlubokého NREM spánku dochází přibližně každých 20 vteřin ke zvýšení objemu cirkulujícího mozkomíšního moku. Tomu předcházejí pomalé elektrické vlny. Během doby, kdy dochází k zvýšenému průtoku mozkomíšního moku, klesá prokrvení mozku. To zvětšuje prostor pro mozkomíšní mok a usnadňuje vyplavování odpadních produktů včetně těch, které zvyšují riziko Alzheimerovy nemoci.

NĚKOLIK TIPŮ PRO ZDRAVÝ SPÁNEK

Léky, které se při poruchách spánku běžné používají, jsou většinou návykové. Dost často dochází k tomu, že je závislý pacient užívá i během dne. Relativně bezpečný je melatonin, ale i ten může mít vedlejší účinky

Fialová hodina je hodina před spaním. V té době je lépe se věnovat klidným a příjemným záležitostem. Vhodné jsou např. klidný rozhovor, uklidňující kniha nebo příjemná a melodická hudba.

Relaxační techniky: Nahrávka relaxační techniky speciálně vytvořené pro zdravé usínání je volně na webu drnespor.eu (Nešpor, 2019).

Kofein: Zvlášť silně působí budivé látky v nápojích na děti. Kdo má poruchy spánku, neměl by po 17. hodině přijímat nic, co obsahuje kofein. Kofein má totiž dlouhý biologický poločas, v plazmě je to 3-7 hodin. Některé léky, včetně orálních kontraceptiv, mohou navíc biologický poločas podstatně prodloužit.

Pozor na jídlo: Kdo nemá vážný důvod, neměl by jíst nejméně 2-3 hodiny před spaním.

Životní styl: Přes den je lépe nespat, leda by vznikl spánkový dluh po práci v noci. Zvláště ti, kdo pracují duševně, by si měli najít čas na jógu, cvičení, běh, procházku atd.

Tma: Pro zdravý spánek je nejvhodnější naprostá tma, proto se vyplatí si pořídit do ložnice kvalitní zatemnění.

Možné chyby a problémy: Není správné se do spánku nutit, v noci pouštět televizi nebo počítač a kouřit. Daleko vhodnější je při nočním probuzení praktikovat vhodnou relaxační nebo meditační techniku.

Noční práce: Lidé, kteří pracují v noci, jsou v náročné situaci a poruchy spánku u nich bývají častější. Měli by proto tím víc dbát na zdravý způsob života, vyhýbat se alkoholu a návykovým lékům a naučit se relaxovat.

Růžová hodina: Je to hodina mezi vstáváním a odchodem do práce. Dostatečná časová rezerva umožní si lehce zacvičit, v klidu se nasnídat a připravit si vše potřebné.

Odkazy:
1. Fultz NE, Bonmassar G, Setsompop K, Stickgold RA, Rosen BR, Polimeni JR, Lewis LD. Coupled electrophysiological, hemodynamic, and cerebrospinal fluid oscillations in human sleep. Science. 2019; 366(6465):628-631.
2. Nešpor K. Relaxace (jóga nidra) pro zdravý spánek, 2019. http://drnespor.eu/YN17SpV3.mp3
Zpět

DOPORUČUJEME

Inca Collagen Oscilloconinum Týden mozku Právní poradna První volba Kongresy Hotel Olympik Praha Alphega Družstvo lékáren Instagram

OBSAH

PROFI

BEZPEČNÁ A ÚČINNÁ FARMAKOLOGICKÁ LÉČBA U NOVOROZENCŮ A DĚTÍ DO NOVÉHO ROKU S TRÁVENÍM V POHODĚ JAKÝ KOLAGEN JE PRO TĚLO TEN SPRÁVNÝ? KALEIDOSKOP HOMEOPATIE ZA TÁROU: VÍTEJ ŠTÍHLÝ ROKU 2020 VR: MOZEK DEMENCE NEMUSÍ NUTNĚ DOPROVÁZET STÁŘÍ A NEJEN SENIOŘI TRPÍ PORUCHAMI PAMĚTI BIOTECHNOLOGIE JSOU HYBNOU SILOU ČESKÉ I EVROPSKÉ EKONOMIKY LÉKAŘI A DALŠÍ ODBORNÍCI DISKUTOVALI O ADHERENCI NOVINKY Z LÉKÁRENSKÉHO SORTIMENTU NOVÁ PRAVIDLA U RECEPTŮ LEČTE SE SPRÁVNĚ OVĚŘOVÁNÍ PRAVOSTI LÉČIV STÁLE NENÍ ZCELA FUNKČNÍ NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY ROČNÍKU 2019 JEDNA POLOŽKA NA RECEPT, VÍCE SMS V TELEFONECH PACIENTŮ KNIŽNÍ NOVINKY EVROPSKÁ KOMISE SCHVÁLILA PŘÍPRAVEK RINVOQ PRO LÉČBU STŘEDNĚ TĚŽKÉ AŽ TĚŽKÉ AKTIVNÍ REVMATOIDNÍ ARTRITIDY ROSTE POČET LIDÍ SE ZÁNĚTY STŘEV, I TĚCH, KTEŘÍ NESNÁŠÍ LEPEK TEKUTÝ SVETR NEHYDRATUJE NA VLASTNÍ KLOUBY: DÁME (KLOUBŮM) INDII! NOVELA ZÁKONA O VEŘEJNÉM ZDRAVOTNÍM POJIŠTĚNÍ BUDE PODLE MINISTRA VOJTĚCHA REVOLUČNÍ POKROKY V LÉČBĚ ROZTROUŠENÉ SKLERÓZY RÝMU VYVOLÁVAJÍ ROZTOČI, PLÍSNĚ I CHLAD

RELAX

ZACHOVEJTE SI ZDRAVÉ VLASY A POKOŽKU I V ZIMĚ KOCOVINA, CO S NÍ? NOVOROČNÍM PŘEDSEVZETÍM ČEŠI NEVĚŘÍ, PŘESTO SI JE DÁVAJÍ SOUTĚŽ O BALENÍ BIO-AKTIVNÍHO INCA COLLAGENU STUDUJ ZDRÁVKU: FARMACEUTICKÝ ASISTENT ČÍM SE ZAHŘÁT V SYCHRAVÝCH DNECH? VSAĎTE NA ZÁZVOR, OBYČEJNOU VODU SE SKOŘICÍ A OBILNINOVÉ KAŠE VĚDĚLI JSTE, ŽE TŘETINA ŽEN KVŮLI MENSTRUACI ZAVRHUJE VÁNOČNÍ VEČÍRKY ČI PLESY? SVĚT TRÁPÍ KLESAJÍCÍ PORODNOST, ČESKO NENÍ VÝJIMKOU APLIKACE ZÁCHRANKA UKÁZKA Z KNIŽNÍ NOVINKY NAKLADATELSTVÍ PORTÁL
Ochrana osobních údajů
©2015-18 Health communication s.r.o., magazin@hcom.cz