
Společnost Health communication s.r.o., kterou založil před 11 lety Zdeněk Břeň, se do povědomí lékárníků a farmaceutických asistentů dostala díky obsahově i organizačně zajímavým odborným kongresům Healthcomm Professional, které byly zároveň startovacími projekty společnosti. Postupem času, v souladu k měnícími se potřebami zaměstnanců lékáren, s příchodem moderních technologií a otvírajícím se virtuálním světem vzdělávání, přibyly další projekty, a to video portály pro edukaci lékáren, ordinací nebo nelékařských profesí. Zdá se, že recept na úspěšnou vzdělávací firmu, která umí reflektovat na stále měnící se podmínky, Zdeněk Břeň má.
V loňském roce, který lze označit různě, například za „dobu kovidovou", „dobu změn", „silnou dobu", nebo naopak rok 2020 lidé vnímají jako „ztracený čas", společnost Health communication byla ve světě odborného vzdělávání stále vidět, protože se naplno ukázal trend časově nenáročných, bezkontaktních online forem vzdělávání s interaktivními funkcemi pro účastníky. Byly řešením, které mohla a uměla společnost Health communication zájemcům o edukaci nabídnout.
Jak by Zdeněk Břeň označil loňský rok, byla to pro něj silná doba? Jaké má Health communication připravené akce pro své příznivce v sezóně 2021?
Zdeňku, jaký přívlastek byste dal loňskému roku?
Přívlastek? NEVYZPYTATELNÝ...to znamená, že když jdete večer spát, tak ráno není kámen na kameni.
Co bylo pro vás, co by koordinátora týmu Health communication, v loňském roce nejtěžší?
Neřekl bych těžké, jen velmi složité. S velkou pokorou musím vzdát hold lékařům a sestrám na covid odděleních, protože ti musí stát TAM, kam se 9 lidem z 10 určitě nechce ani vejít, natož TAM být hodiny denně. Stejně tak soucítím s obory, nebo lépe s podnikateli, kteří nemohli řešit a změnit své podnikání, což jsou třeba kadeřnice a holiči, provozovatelé hotelů, letních i zimních středisek, divadla, umělci...nebudu všechny jmenovat. Já to těžké neměl, jen složité.
Měl jsem štěstí, že celý náš tým pochopil, že zrušení fyzických kongresů a konferencí musíme nahradit hned a okamžitě. A štěstí jsem měl rovněž v tom, že ke stavbě strategie, která by zvládla nečekanou situaci ustát, nám fungovaly naše tři silné pilíře v online odděleních: Educomm.cz, Edumedic.cz a HC magazín. Bez takových opor by to bylo velmi těžké. Prostřednictvím IT oddělení jsem byl schopen do měsíce nabídnout našim klientům kompletní kongres Healthcomm ve verzi online. A povedlo se! Ano, neměl jsem to těžké díky vytvořeným nadčasovým projektům, které řídí úžasní kolegové v týmu Health communication.
Všude se dnes objevuje slovo krize - vztahová, osobní, společenská... Kdy jste byl loni ve stavu, který byste sám označil za krizový? Jak jste se z krize dostal?
Krizový byl pro mě stav vést firmu v distančním, online prostředí: Skype, Zoom, WhatsApp. Vždy jsem vedl týmy intuitivně a učil firmy naplánovat růstové milníky na 5 nebo 10 let dopředu. Doba se v toku informací zrychluje každé 2 roky tak rychle, že moje dlouhodobé plány jsou na jeden rok a ty kratší na období čtyř měsíců. Nebylo jednoduché nesedět s týmem každý den a nemoci využívat společnou energii. Pak jsme se to naučili. Ještě to není na 100 %, možná tak na 75 %, ale i tohle už stačí.
Pracujeme méně hodin denně, protože jsme v online prostředí tak intenzivně, že tomu prostě nemůžeme dát víc, anebo můžeme, ale bude to mrhání časem. Myslím, že se všichni těšíme, až se společně zase uvidíme....
Jak byly odborníky z řad lékárníků a lékařů přijímány virtuální akce 2020 a zůstane Vaše společnost u nich i letos?
Měli jsme zkušenost s online projekty a věděli jsme, že je přijmou. Přesto jsme byli překvapeni a nadšeni, když se první online konference účastnilo na podzim více než 1600 odborníků z lékáren a zimního 3D VR kongresu přes 600 účastníků.
Zpětnou vazbu jsme dostali od lékárníků i partnerů online akcí úžasnou, a proto už celý tým Health communication pracuje na přípravě letošních vzdělávacích akcí ve virtuálním prostředí. Máme naplánovány jarní i podzimní termíny, intenzivně sestavujeme odborné programy a zkoušíme nové prvky pro kvalitu a atraktivnost obsahu.
Děkuji za rozhovor
Chramst
Ministr zdravotnictví představil 12. června výsledky mezinárodního projektu Patient Reported Indicator Surveys (PaRIS). Projekt mapuje zkušenosti a spokojenost chronicky nemocných pacientů s primární zdravotní péčí v 19 státech OECD (Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj). Česká republika v něm dosáhla nadprůměrných výsledků. Do šetření se zapojilo 4 136 českých pacientů ze 110 ordinací praktických lékařů. Mezi pacienty ve věku 45 let a více má 85,2 % alespoň jedno a 53,3% dvě a více chronických onemocnění. Až 96 % chronicky nemocných pacientů hodnotilo kvalitu péče v Česku jako dobrou. Češi uvádějí nadprůměrnou spokojenost s kvalitou péče, duševním zdravím i dlouhodobým vztahem se svými lékaři. Celkem 72 % českých pacientů uvedlo, že své fyzické zdraví hodnotí jako dobré či velmi dobré. Tento výsledek je mírně nad průměrem všech 19 zapojených zemí, který činí 70 %. Dále pak 87 % českých respondentů označilo své duševní zdraví za dobré. Průměr mezi zeměmi OECD činil 83 %, což řadí ČR mezi země s nejvyšší mírou spokojenosti v této oblasti. Více než čtyři z pěti osob (87 %) se třemi nebo více chronickými onemocněními v ČR uvádějí, že jejich léky byly v posledních 12 měsících zkontrolovány zdravotnickým pracovníkem, což je o 12 procentních bodů více, než činí průměr OECD. Český zdravotní systém vykazuje nadstandardní výsledky i v oblasti koordinace péče, ve schopnosti lékařů sladit péči o pacienta napříč různými službami.
Cena PhDr. Alice Garrigue Masarykové, udílená od roku 2022, nese jméno dcery prezidenta T. G. Masaryka, která se zasloužila o rozvoj ošetřovatelství a sociální péče u nás. Na slavnostním ceremoniálu, který se uskutečnil ve spolupráci Ministerstva zdravotnictví a Výboru pro zdravotnictví Senátu Parlamentu České republiky, předal náměstek ministra zdravotnictví Jakub Dvořáček ocenění těm, kteří svým dlouhodobým přínosem dělají dobré jméno českému ošetřovatelství. Cenu v roce 2025 získaly: prof. PhDr. Valérie Tóthová, PhD., Dr.h.c. za celoživotní akademickou a odbornou činnost v oblasti ošetřovatelství; PhDr. Martina Šochmanová, MBA za dlouholetou aktivní činnost ve vedení profesní organizace; Lenka Vaculová za výjimečné nasazení v každodenní přímé péči o pacienty, lidský přístup a trvalý přínos k důstojnosti a kvalitě poskytované zdravotní péče. Zvláštní poděkování patří rodině Jiřiny Meissnerové, která se celý profesní život s hlubokým nasazením věnovala péči o pacienty na plicním oddělení nemocnice v Krnově.