Cookie Consent by Free Privacy Policy website

Online informace pro lékárny



NEZASTUPITELNÁ ROLE LÉKÁRNÍKA VE FARMAKOTERAPII PACIENTA



I letos se ke Světovému dni lékárníků (25. 9.), vyhlášeného Mezinárodní farmaceutickou federací (FIP), připojuje Česká lékárnická komora (ČLnK). Při této příležitosti připomíná nezastupitelnou roli lékárníků ve farmakoterapii pacienta. Se zvyšujícím se počtem léků, které jsou dnes k dispozici a které pacienti užívají, narůstá i množství lékových chyb. Jen v ČR je aktuálně registrováno více než 8 000 léčivých přípravků a lékárník je posledním bodem kontroly před výdejem léčiva pacientům. Jedním z nejčastějších rizik pro pacienty užívající léky je jejich nesprávná kombinace. Podle některých analýz je v České republice ročně hospitalizováno až 40 tisíc pacientů právě v důsledku užívání nevhodné kombinace léků, což představuje 6,5 % celkového počtu hospitalizací.*

Pomoci hlídat pacientům vhodnost kombinací léků se již dnes snaží síť lékáren BENU. Ta umožňuje ověřit si kombinace léků i potravin několika způsoby.

„Jednu z možností mají pacienti na našich webových stránkách, kde nabízíme online ověření lékových interakcí. Do formuláře si pacient zadá, které léky a kdy užívá, a systém vyhodnotí, jestli je to v pořádku, případně o jaký stupeň interakce se jedná. Přes jedno kliknutí se pak mohou pacienti objednat na detailní osobní konzultaci přímo do lékárny," říká PharmDr. Michala Belasová, vedoucí odborných projektů lékáren BENU s tím, že webová aplikace lékáren BENU spolupracuje s databází společnosti DrugAgency, kterou vytvořil tým lékařů a lékárníků pod vedením PharmDr. Jozefa Suchopára a databáze je pravidelně aktualizována o nové léčivé přípravky. Tato služba je bezplatná, přístupná komukoliv a není ani nutné se někam přihlašovat.

V první půlce letošního roku aplikaci BENU využilo přes 14 000 lidí a vyplynulo z ní, že 83 % z těch, kteří si pomocí aplikace nechali zkontrolovat svou medikaci, užívá léky, jež spolu reagují. U 3 % uživatelů pak aplikace odhalila, že užívají více léků se stejnou účinnou látkou, čímž překračují doporučené denní dávkování. Ve 43 % případů byla zjištěna středně závažná interakce a zhruba v 5 % aplikace upozornila na velmi závažnou reakci, která může ohrozit život pacienta.

Osobní pohovor s lékárníkem podpořený přístupem do lékového záznamu 

Více než tři měsíce je lékárníkům dostupný lékový záznam pacienta, díky kterému mohou pacientům v rámci konzultace ještě lépe poradit při léčbě a jednodušeji odhalit možné lékové chyby při výdeji léku na recept. Mnoho lékových chyb odhalí lékárník již samotným pohovorem s pacientem, přičemž tuto odbornou činnost prováděli lékárníci i před zprovozněním lékového záznamu.

Pohovorem může lékárník například zjistit:

- že si pacient tabletu půlí nebo drtí, i když je enterosolventní;

- že tablety neužívá, protože po nich má průjem, a přitom by stačilo upravit jejich dávkování;

- že pacient má vysokou spotřebu tzv. S.O.S. léků na astma. Lékárník může pacienta přesvědčit k návštěvě specializovaného lékaře, který na základě dalších vyšetření může upravit medikaci tak, aby se místo potlačování příznaků astmatu léčila jeho podstata;

- že pacient užívá warfarin a rozmluví mu původně plánovanou samoléčbu léky na bolest (např. ibuprofenu), který pro něj za současné medikace není vhodný.

V neposlední řadě může lékárník po konzultaci s ošetřujícím lékařem pacienta vyřešit i to, že například není možné dělit tobolku, kterou má pacient užívat. A že je tedy nutné převést pacienta na slabší variantu léku nebo na jiný přípravek.

PŘÍKLAD Z PRAXE:

V rámci dispenzace lékárník odhalil, že obvodní lékař nepředepsal stejnou lékovou formu, kterou měl pacient předepsanou z nemocnice, místo tablet byly předepsané tobolky, které nelze dělit, pacient však měl užívat jen půlku. Nahlédnutím do lékového záznamu pacienta byla medikace ověřena a po konzultaci s obvodním lékařem vydána správná léková forma.

(Expedující lékárník Lukáš Malý, Valdštejnská lékárna, Frýdlant)

 


„Mnoho lékových chyb odhalí lékárník i samotným pohovorem s pacientem, přičemž tuto odbornou činnost prováděli lékárníci i před zprovozněním lékového záznamu pacienta, a dělají to i současně s ním. Česká lékárnická komora dlouhodobě usiluje o zavedení nového výkonu ve formě individuální konzultace s pacientem zaměřené na zhodnocení lékového záznamu. Aktuálně její návrh výkonu čeká na schválení v rámci Pracovní skupiny k seznamu zdravotních výkonů ministerstva zdravotnictví," říká Mgr. Aleš Krebs, Ph.D., prezident ČLnK.

„Do lékového záznamu pacienta nahlížejí lékárníci například při výdeji léků na bolest, a to s ohledem na užívání warfarinu, nebo dalších léků užívaných na ředění krve, na léčbu onemocnění srdce, či vysoký krevní tlak, a to i tehdy, když si je pacient chce pořídit k samoléčbě. Pokud by lékárník při takové medikaci lék pacientovi vydal, hrozilo by mu zdravotní riziko," vysvětluje viceprezident ČLnK PharmDr. Martin Kopecký, Ph.D.

PŘÍKLADY Z PRAXE:

Pacient navštívil zastupujícího lékaře, který mu předepsal kombinovaný přípravek Tezefort na vysoký tlak, který se vyrábí ve více variantách, z opatrnosti nejslabší a nejmenší balení. Po nahlédnutí do lékového záznamu jsem se ujistil, že pacient užívá silnější variantu léku, kontaktoval jsem zastupujícího lékaře a po vzájemné dohodě dostal pacient správnou dávku i velikost balení léku. Pokud by pacient užíval slabší variantu, jeho tlak by nebyl dostatečně kompenzován, subjektivně by pociťoval příznaky, spjaté s vyšším krevním tlakem a mohla by mu hrozit rizika s ním spojená.

(Expedující lékárník Přemysl Císař, Lékárna Modřínová, Třebíč)


Pacientka byla na pravidelné kontrole u své kardioložky, nechala si předepsat CIPRALEX, který jí došel a normálně jí ho předepisuje jiný lékař. Dostala eRecept na silnější variantu - 20mg. V lékovém záznamu pacienta měla jak v předepsaných, tak ve vydaných lécích v předchozím období slabší variantu - 10mg. Po dohodě byla vydána síla 10mg.

(Expedující lékárník Michal Hojný, ústavní lékárna IKEM)

 


Lékárníci do lékového záznamu pacienta nahlížejí například i při výdeji antibiotik. Makrolidová antibiotika totiž mohou zvýšit nežádoucí účinky léků hojně užívaných v české populaci na snižování hladiny cholesterolu, statinů. Díky sdílenému lékovému záznamu mohou lékárníci pacientům v rámci konzultace ještě lépe poradit při samoléčbě a jednodušeji odhalit možné lékové chyby při výdeji léku na recept.

PŘÍKLADY Z PRAXE:

Lékový záznam pacienta využívají lékárníci v každodenní praxi. Pokud pacient přijde do lékárny s tím, že si nepamatuje dávkování léku a na jeho balení je dávkování napsáno nečitelně. K ověření správného dávkování stačí nahlédnout do LZP.

(Expedující lékárník Lukáš Malý, Valdštejnská lékárna, Frýdlant)


Lékový záznam pacienta dobře poslouží i v situacích, kdy pacient přichází s tím, že svůj lék nemůže sehnat (například z důvodu ukončené výroby, nebo výpadku). Po nahlédnutí do LZP se lékárník snaží pacientovi vydat, pokud možno stejný náhradní přípravek, který již místo předepsaného léku obdržel v minulosti, aby nebyl ze záměn zbytečně zmatený. Příkladem může být lék metoprolol, jeden ze základních léků na vysoký tlak.

(Expedující lékárník David Ovčaří, Nemocniční lékárna, Teplice)


Ve své praxi jsem se nedávno setkala s tím, že pacientka dostala od lékaře požadavek, že má následující den přinést kompletní soupis své medikace, ale vůbec si nepamatovala, jaké léky za poslední půl rok užívala. Zamířila tedy do naší lékárny, společně jsme se podívaly do jejího lékového záznamu a přehled užívaných léků jsem jí vytiskla.

(Expedující lékárnice Nina Švédová, Lékárna Dr. Max, Brno)

 


* SÚKL, Farmakoterapeutické informace, http://www.sukl.cz/file/70342_1_1
Zdroje:
1. Tisková zpráva BENU: Každý patnáctý pacient v Česku je hospitalizovaný kvůli nesprávné kombinaci léků. Nežádoucí interakce přitom pomůže odhalit lékárník, 8. 9. 2020
2. Tisková zpráva ČLnK: Osobní konzultace s lékárníkem je ve farmakoterapii pacienta nezastupitelná: snižuje počet lékových chyb a vede ke zlepšení kvality života pacienta, 17. 9. 2020


Zpět

DOBRÉ VÝSLEDKY PROJEKTU PACIENTSKÉ SPOKOJENOSTI V ČR

Ministr zdravotnictví představil 12. června výsledky mezinárodního projektu Patient Reported Indicator Surveys (PaRIS). Projekt mapuje zkušenosti a spokojenost chronicky nemocných pacientů s primární zdravotní péčí v 19 státech OECD (Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj). Česká republika v něm dosáhla nadprůměrných výsledků. Do šetření se zapojilo 4 136 českých pacientů ze 110 ordinací praktických lékařů. Mezi pacienty ve věku 45 let a více má 85,2 % alespoň jedno a 53,3% dvě a více chronických onemocnění. Až 96 % chronicky nemocných pacientů hodnotilo kvalitu péče v Česku jako dobrou. Češi uvádějí nadprůměrnou spokojenost s kvalitou péče, duševním zdravím i dlouhodobým vztahem se svými lékaři. Celkem 72 % českých pacientů uvedlo, že své fyzické zdraví hodnotí jako dobré či velmi dobré. Tento výsledek je mírně nad průměrem všech 19 zapojených zemí, který činí 70 %. Dále pak 87 % českých respondentů označilo své duševní zdraví za dobré. Průměr mezi zeměmi OECD činil 83 %, což řadí ČR mezi země s nejvyšší mírou spokojenosti v této oblasti. Více než čtyři z pěti osob (87 %) se třemi nebo více chronickými onemocněními v ČR uvádějí, že jejich léky byly v posledních 12 měsících zkontrolovány zdravotnickým pracovníkem, což je o 12 procentních bodů více, než činí průměr OECD. Český zdravotní systém vykazuje nadstandardní výsledky i v oblasti koordinace péče, ve schopnosti lékařů sladit péči o pacienta napříč různými službami.

DOPORUČUJEME