
Zapojení telemedicíny do systému péče o pacienty je nejen alternativou fyzické návštěvy ordinace v době epidemiologického rizika, ale stává se nedílnou součástí, která povede ke zvýšení dostupnosti zdravotní péče a k celkovému zefektivnění fungování zdravotnictví. Tak ji vnímá i EUC, největší poskytovatel ambulantní zdravotní péče v České republice.
Díky svému zázemí 26 kamenných klinik a službě Lékař online 24/7 dokáže poskytnout pacientům komplexní a efektivní zdravotní péči, kde telemedicína optimálně doplňuje klasickou návštěvu u lékaře. Spojit se s lékařem pomocí chatu či videohovoru odkudkoli a kdykoli pomocí služby Lékař online 24/7 mohou využít nejen pacienti klinik EUC, ale také ti, kteří svého praktického lékaře nemají.
V současné epidemiologické situaci je důležité, aby lidé svůj zdravotní stav nejprve konzultovali s lékařem mimo ordinaci a nepřetěžovali zbytečně nemocniční ambulance.
„V České republice je přibližně 200 tisíc lidí, kteří svého praktika nemají. Službu Lékař online 24/7 vnímáme aktuálně i jako pomoc nemocničním ambulancím. Mnohdy je navštěvují právě pacienti, kteří nemají svého praktického lékaře. Přichází do čekáren s podezřením na koronavirus rovnou, tedy bez konzultace s odborníkem," říká Ing. Václav Vachta, generální ředitel zdravotnické skupiny EUC.
Virtuální klinika se mění na Lékař online 24/7
Telemedicínská platforma, pomocí které mají pacienti možnost konzultovat svůj zdravotní problém s lékařem pomocí chatu či videohovoru, si za poslední měsíce získala obrovskou pozornost tisíců uživatelů s velmi pozitivním hodnocením. Pomáhala pacientům v době nouzového stavu letos na jaře v případě, že se nemohli dostat ke svým lékařům nebo chtěli zůstat v bezpečí domova. Službu využívali pomocí Virtuální kliniky EUC, která se nyní mění na Lékař online 24/7 a rozšiřuje škálu zdravotních problémů, se kterými lékaři této služby dokážou poradit.
„S telemedicínou jsme v EUC získali za poslední půlrok hodnotné zkušenosti, provedli jsme přes 10 tisíc distančních konzultací. Víme, že službu vyhledávají pacienti ve věku 25-45 let s méně závažnými obtížemi. Jako registrovaný poskytovatel zdravotních služeb jsme pomohli více jak 60 % pacientů bez nutnosti následné péče přímo v ordinaci. Nabízíme distanční zdravotní péči jako reálnou alternativu k fyzické návštěvě lékaře. Termín „virtuální" se ukazuje jako zavádějící pro naše klienty, proto měníme název služby na Lékaře online, který má plně návaznost na naši fyzickou síť EUC klinik. Tento trend v telemedicíně se postupně prosazuje ve všech vyspělých zahraničních trzích a nazývá se „digi-physical care". Pro pacienty se tímto způsobem významně zvyšuje dostupnost zdravotní péče a posiluje kvalita zdravotnictví jako celku," vysvětluje Ing. Vachta.
Jak Lékař online 24/7 funguje?
Zdravotní problémy je možné řešit s lékařem okamžitě prostřednictvím chatu nebo videa ve dne, v noci, kdekoliv, kde je připojení k internetu. Až 60 % obtíží lze vyřešit bez návštěvy ordinace. Komunikace pacienta s lékařem probíhá v uzavřeném a zabezpečeném prostředí, systém splňuje požadavky GDPR. Pacient vyplní krátký diagnostický dotazník, poté je zařazen na konzultaci s lékařem. Ten se s ním spojí do 30 minut. Lékaři ordinují 24 hodin denně a sedm dní v týdnu. Prostřednictvím chatu nebo videohovoru lékař pacienta na dálku vyšetří a doporučí další postup. Po diagnostikování problému dostane pacient, v případě potřeby, doporučení ke specialistovi, na SMS mu přijde e-recept a léky si pak může objednat online.
S Lékařem je možné konzultovat online 40 zdravotních oblastí
Kromě třiceti potíží, jako jsou například COVID-19, bolest hlavy, astma, kožní problémy aj., které bylo možné dosud s lékaři probrat, je nově zařazeno dalších deset oblastí zdravotních problémů. Lékaři s pacienty řeší nyní také infekce močových cest, deprese, problémy v intimních partiích, ale například i otázky týkající se výživového poradenství.
Kolik konzultace a online vyšetření v rámci služby Lékař online 24/7 stojí? Ptáme se Mgr. Evy Hokrové, tiskové mluvčí EUC:
"Do konce června letošního roku byla tato služba hrazena zdravotními pojišťovnami. Během celého léta pak službu klientům hradila EUC. Nyní dochází k jejímu zpoplatnění ve výši 190 Kč za vyšetření. Jedná se o zaváděcí cenu, standardní cena online vyšetření je 290 Kč. Vyšetření je možné platit pouze kartou online. Před odesláním vyplněného anamnestického dotazníku je pacient/klient vyzván k zadání platebních údajů a je „rezervována" částka 190 Kč. Tato částka je následně stržena až po dokončení konzultace s lékařem," říká Eva Hokrová.
Více: www.euc.cz
Úvodní fotografie od uživatele bongkarn thanyakij ze služby Pexels
Ministr zdravotnictví představil 12. června výsledky mezinárodního projektu Patient Reported Indicator Surveys (PaRIS). Projekt mapuje zkušenosti a spokojenost chronicky nemocných pacientů s primární zdravotní péčí v 19 státech OECD (Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj). Česká republika v něm dosáhla nadprůměrných výsledků. Do šetření se zapojilo 4 136 českých pacientů ze 110 ordinací praktických lékařů. Mezi pacienty ve věku 45 let a více má 85,2 % alespoň jedno a 53,3% dvě a více chronických onemocnění. Až 96 % chronicky nemocných pacientů hodnotilo kvalitu péče v Česku jako dobrou. Češi uvádějí nadprůměrnou spokojenost s kvalitou péče, duševním zdravím i dlouhodobým vztahem se svými lékaři. Celkem 72 % českých pacientů uvedlo, že své fyzické zdraví hodnotí jako dobré či velmi dobré. Tento výsledek je mírně nad průměrem všech 19 zapojených zemí, který činí 70 %. Dále pak 87 % českých respondentů označilo své duševní zdraví za dobré. Průměr mezi zeměmi OECD činil 83 %, což řadí ČR mezi země s nejvyšší mírou spokojenosti v této oblasti. Více než čtyři z pěti osob (87 %) se třemi nebo více chronickými onemocněními v ČR uvádějí, že jejich léky byly v posledních 12 měsících zkontrolovány zdravotnickým pracovníkem, což je o 12 procentních bodů více, než činí průměr OECD. Český zdravotní systém vykazuje nadstandardní výsledky i v oblasti koordinace péče, ve schopnosti lékařů sladit péči o pacienta napříč různými službami.
Cena PhDr. Alice Garrigue Masarykové, udílená od roku 2022, nese jméno dcery prezidenta T. G. Masaryka, která se zasloužila o rozvoj ošetřovatelství a sociální péče u nás. Na slavnostním ceremoniálu, který se uskutečnil ve spolupráci Ministerstva zdravotnictví a Výboru pro zdravotnictví Senátu Parlamentu České republiky, předal náměstek ministra zdravotnictví Jakub Dvořáček ocenění těm, kteří svým dlouhodobým přínosem dělají dobré jméno českému ošetřovatelství. Cenu v roce 2025 získaly: prof. PhDr. Valérie Tóthová, PhD., Dr.h.c. za celoživotní akademickou a odbornou činnost v oblasti ošetřovatelství; PhDr. Martina Šochmanová, MBA za dlouholetou aktivní činnost ve vedení profesní organizace; Lenka Vaculová za výjimečné nasazení v každodenní přímé péči o pacienty, lidský přístup a trvalý přínos k důstojnosti a kvalitě poskytované zdravotní péče. Zvláštní poděkování patří rodině Jiřiny Meissnerové, která se celý profesní život s hlubokým nasazením věnovala péči o pacienty na plicním oddělení nemocnice v Krnově.