Cookie Consent by Free Privacy Policy website

Online informace pro lékárny



JAK ZLEPŠIT OBRAZ LÉKÁRNÍKA VE SPOLEČNOSTI?



Výsledky dotazníku Jak zlepšit pozici lékárníka ve společnosti?

aneb Zeptali jsme se studentů farmacie...

Spolek českých studentů farmacie (SČSF) zastupuje studenty farmacie a jeho úkolem je mimo jiné zjišťovat a prezentovat jejich názory. Proto během zimního zkouškového období zrealizoval SČSF průzkum mezi studenty, ve kterém se dotazoval na názory k situaci lékárenství v Čechách. Konkrétně se šetření soustředilo i na potenciální řešení této situace.

Prostřednictvím dotazníku jsme se zeptali studentů farmacie z Farmaceutické fakulty UK, jak vnímají pozici lékárníka ve společnosti a jak by ji podle nich bylo možné zlepšit. Na dotazník odpovědělo celkem 239 respondentů, přičemž z 97,5 % se jednalo o studenty farmacie a zbylé odpovědi poskytli studenti jiných zdravotnických oborů, nejčastěji zdravotnické bioanalytiky. Odpovědi byly nasbírány napříč všemi ročníky a procentuální rozložení bylo následující: 1. ročník (20,1 %), 2. ročník (22,6 %), 3. ročník (16,7 %), 4. ročník (17,6 %), 5. (18,8 %) a zbylých necelých 5 % tvořily odpovědi studentů postgraduálního studia a čerstvých absolventů.

Studenti/respondenti měli za úkol zhodnotit současnou pozici lékárníka ve společnosti známkami (1 = nejlepší až 5 = nejhorší).


Více než polovina respondentů ohodnotila pozici lékárníka ve společnosti jako průměrnou, tedy známkou 3.


Velmi zarážející je, že pouze 1,3 % respondentů vnímá a hodnotí postavení lékárníka za 1 (viz graf níže). Z výsledků však můžeme říct, že studenti nižších ročníků (1.- 3. ročníků) mají na situaci pozitivnější náhled než studenti vyšších ročníků (4-5. ročníků).  Lze se domnívat, že u studentů 5. ročníků může být odpověď výrazně ovlivněna zkušeností z povinné šestiměsíční praxe v lékárně.

Respondenti měli za úkol uvést odůvodnění svého hodnocení

U respondentů, kteří hodnotili pozici lékárníka ve společnosti známkou 1, převládaly názory: „Pacienti si práce lékárníků váží a vnímají je jako odborný zdravotnický personál, na který se obrací často s žádostí o radu a pomoc týkající se medikace a zdravotních potíží".

U hodnocení známky 2 se však již objevovaly argumenty: „Lékárník je pacienty často vnímaný jako prodavač".

Studenti, kteří pozici lékárníka ve společnosti hodnotí známkou 3 a výše, uvádí rozdílné odpovědi jako například:  „Někteří pacienti stále vnímají lékárníka jako vzdělaného zdravotníka, za kterým se přicházejí poradit dříve nežli k samotnému lékaři". Studenti se shodují, že je potřeba tento stav podpořit.

Na druhou stranu respondenti uvádí, že pozice lékárníka v laické veřejnosti je zhoršována přítomností řetězcových lékáren. Jako negativní aspekt studenti vnímají často umístění lékáren v blízkosti supermarketů, což podle respondentů snižuje prestiž lékárníků, kteří jsou díky tomu vnímáni jako pouzí obchodníci. Další negativní aspekt, nejen řetězců, je tlak na lékárníky ze strany provozovatelů lékárny z důvodů maximalizace profitu a klesajících cen za receptová léčiva. Lékárníci jsou tak nuceni pacientům nabízet preferované značky léčiv a doplňky stravy. Tyto praktiky mohou být vnímány na hraně lege artis a podle respondentů vzbuzují v pacientech nedůvěru v lékárníky.

Respondenti rovněž vnímají jako slabý článek postavení stavovské organizace České lékárnické komory, která by podle nich měla více hájit zájmy lékárníků při jednání se státními orgány. 


I když více než polovina respondentů hodnotí pozici lékárníka ve společnosti průměrně,

67,5 %  věří, že se situace v následujících letech zlepší.


Pro zvýšení prestiže povolání lékárníka respondenti uvádí, že by bylo dobré podpořit a propagovat konzultační činnosti v lékárnách. Pomoci by také mohlo rozšíření pravomocí, jako např. preskripce chronické medikace lékárníky či zavedení vakcinace do lékáren. Sjednocení doplatků za receptová léčiva v lékárnách by mohlo vést ke kompetici mezi lékárnami na základě odbornosti, nikoliv cen. Respondenti také uvádějí, že zavedení limitu počtu lékáren na jednoho provozovatele a zajištění stabilní legislativy by situaci výrazně zlepšily.

Studenti se shodují, že by bylo potřeba zavést účinná opatření proti reexportu léčiv. Podle nich by to mohlo vyřešit neustálé výpadky léčiv.

Zvýšit by se také měla podpora od stavovské organizace ČLnk, která by se měla zaměřit na propagaci pravomocí lékárníků mezi laickou veřejností. 

Všechny tyto kroky by mohly podle respondentů přispět ke zlepšení nynější situace v českém lékárenství.

Eliška Šrámová
za Spolek českých studentů farmacie

Ilustrační foto: Designed by Racool_studio / Freepik

Infografika: Archiv SČSF

Zpět

BRNĚNSKÝ PHARMACY EVENT

První dva fyzické kongresy pořádá Healthcomm Professional 10. dubna 2024 v brněnském hotelu OREA - VORO. Zaregistrujte se na dopolední nebo odpolední event, které jsou určené pro lékárníky, farmaceutické asistenty a další nelékařské zdravotnické profesionály. Dopolední event: 10. 4. 2024 od 8:45 do 13:30; Odpolední event: 10. 4. 2024 od 14:00 – do 19:30. Těšit se můžete na komentovanou VR prohlídku lidského žaludku s MUDr. Matejem Kuchárem, na praktickou přednášku „Fyzioterapie pro pracovníky v lékárně“, prof. RNDr. Jan Krejsek, CSc. pohovoří na téma „Astma u dospělého člověka“ a přínosné bude pro vás také sdělení MUDr. Pavla Smažíka o vlivu orálního zdraví na celkové zdraví organismu. Prvních 100 předregistrovaných získá při registraci v hotelu speciální taštičku s dárkem od Healthcommu. Pro registraci zdarma můžete použít kód od Magazínu a Educommu: EDU24. Více na https://www.healthcomm.cz

ATRAKTIVNÍ TÉMATA BŘEZNOVÉHO ON-LINE KONGRESU

Odstartovala první letošní akreditovaná akce pro lékárníky a farmaceutické asistenty - VIII. 3D 360° kongres Healthcomm Professional – Berlin, v jehož on-line prostředí můžete studovat přednášky od 13. března 2024 až do 14. dubna 2024. Registrace je dostupná prostřednictvím tlačítka "Přihlášení" na webu www.healthcomm.cz v sekci „ONLINE AKCE“. Máte možnost vybrat si mezi slovenskou nebo českou registrací. Kongres je spuštěný online na dobu 30 dní, a odborný obsah je akreditován u ČLnK, ČKFA, SKMTP a POUZP. Velkým lákadlem jsou atraktivní témata přednášek: Jarní detoxikace pomocí léčivých hub a rostlin, Imunologie člověka s důrazem na alergický zánět, Doplňky stravy pro kojící ženy, Regulace reklamy na léčivé přípravky či problematika funkční zácpy aj. Předešlého on-line kongresu se zúčastnilo přes 1500 účastníků. Využít můžete také kód MAG24 pro volný vstup. ČLnK ohodnotila celý odborný program celkem 13 body, vystudovat ale můžete i samostatné bloky za příslušný počet bodů do systému CV.

DOPORUČUJEME


JAKÉ TÉMA BY VÁS ZAUJALO V ČLÁNKU ČI PŘEDNÁŠCE?

verbální komunikace
neverbální komunikace
empatie