Cookie Consent by Free Privacy Policy website

Online informace pro lékárny



JAK VYŘEŠIT NEDOSTATEK TALENTŮ?



35 procent firem v ČR nemůže obsadit volná pracovní místa

Společnost ManpowerGroup zveřejnila 10. března výsledky průzkumu Nedostatek talentů 2020, který je součástí globálního průzkumu Talent Shortage, jež je největší studií lidského kapitálu svého druhu.

"Normou se stalo něco nevídaného. Na trhu práce celosvětově panuje nervozita. Nedostatek talentů dosahuje rekordní míry, nezaměstnanost je nejnižší za několik desetiletí. Hlas „spotřebitele" - zaměstnance a uchazeče - je silnější, než kdy byl, a role firem je pod stále důkladnějším drobnohledem. Pro budoucnost potřebujeme nová řešení," říká Jaroslava Rezlerová, generální ředitelka ManpowerGroup Česká a Slovenská republika.

Situace v České republice

35 % zaměstnavatelů v ČR nemůže dlouhodobě najít dostatek vhodných uchazečů. Z hlediska velikosti zaměstnavatele jsou rozdíly propastné. Největší problém mají velké firmy: 85 % českých zaměstnavatelů s více než 250 zaměstnanci uvádí, že nemohou obsadit volná pracovní místa, u středně velkých firem (50-250 zaměstnanců) to je 74 % a u malých firem (10-49 zaměstnanců) 55 %. Nejmenší problém obsadit pracovní pozice (28 %) hlásí mikro firmy do 10 zaměstnanců. Globální průměr dosahuje rekordní úrovně za celou historii průzkumu od roku 2006 - 54 % firem se potýká s nedostatkem talentů, což je dáno zejména měnícími se strukturami pozic a novými potřebami dovedností.

Nejhůře obsaditelné pracovní pozice

Umělá inteligence se v oblasti automatizace rychleji rozvíjí, a technologie nově spíš definují, než nahrazují žádané pracovní pozice. Vysoká poptávka po obchodních zástupcích, marketingových specialistech, asistentkách a řidičích je dána stále se zvětšujícím objemem online prodeje a logistiky. Tyto pracovní pozice se však za posledních 10 let proměnily a proměňují se i nadále a zároveň si žádají nové dovednosti.

Nedostatek vhodných talentů snižuje schopnost firem vyhovět zákazníkům, musí prodlužovat dodací lhůty svého zboží a služeb a zároveň se snižuje jejich produktivita a konkurenceschopnost," upozorňuje Jaroslava Rezlerová.

Co zaměstnanci chtějí?

Vyšší mzda, flexibilita a zajímavá práce: to je základ pro všechny. Každý zaměstnanec chce samozřejmě něco trochu jiného. Vliv na to má věk, pohlaví a etapa, ve které se v rámci své kariéry nachází.

Talenti si mohou určovat podmínky a zaměstnavatelé musí poptávku přizpůsobit tak, aby odpovídala nabídce. Musí chápat potřeby a přání jednotlivců, aby mohli přivést, zaujmout a udržet ty nejlepší talenty. Když to uděláte správně a ideálně napoprvé, investice se vám vrátí a podaří se vám dlouhodobě udržet a rozvíjet ty správné talenty," říká Jaroslava Rezlerová.

Generace Z (věk 18-24): Nejdůležitější jsou peníze, a to zejména pro ženy

Generace Z je ambiciózní, dychtí po penězích a kariéře, a přesto mají muži a ženy odlišné touhy. Ženy zmiňují mzdu dvakrát častěji než svou další prioritu rozvoj dovedností, zatímco podle mužů jsou dovednosti a kariéra skoro stejně důležité jako mzda.

Mileniálové (věk 25-34): Pro ženy je flexibilita zásadní a pro muže příjemná

Mileniálové mají před sebou kariérní ultramaraton s nejistým datem odchodu do důchodu a v tomto dlouhém běhu kladou velký důraz na životní rovnováhu. Pro ženy je flexibilita nutností. O domácnost, děti nebo případně o nemocné rodiče se stále starají převážně ženy, přičemž se snaží zvládnout vše najednou. Pro ženy je flexibilita zkrátka zásadní, pro muže spíše jen příjemná.

Generace X (věk 35-54): Flexibilita = dobrý pocit

Pro muže je flexibilita stejně důležitá jako pro ženy. Chtějí flexibilní začátek a konec pracovní doby, možnost pracovat částečně na dálku a chtějí se podílet na rodičovské dovolené. V USA je 52 milionů pracujících rodičů, v EU je 65,4 milionu domácností s dětmi a zároveň narůstá objem péče o seniory. Z flexibility se pro obě pohlaví stává víc než jen podmínka pro duševní hygienu.

Baby Boomers (věk 55+): Milují leadery a týmy

Jednou z priorit je pro ně vedení a týmy. Šéf, pro něhož pracují, a lidé, s nimiž pracují, jsou pro ně velmi důležití. Starší zaměstnanci chtějí předat své zkušenosti; ti nad 65 let jsou nejvíce motivováni cílem. Učit se novým dovednostem je pro ně méně důležité. Členové této generace chtějí růst jako jednotlivci, nejen jako zaměstnanci.

Zdroj: komunikační agentura SETEVA

Více informací ZDE

Zpět

BRNO PLNÉ KVĚTŮ

Unikátní snímky rozmnožovacích orgánů květin skryté očím mají možnost vidět návštěvníci Křížové chodby brněnské Nové radnice na Dominikánském náměstí. Až do 25. srpna 2025 zde probíhá výstava Tajemství květního vývoje pod drobnohledem. Autory jsou vědci z brněnských pracovišť Akademie věd ČR: z Ústavu přístrojové techniky a Biofyzikálního ústavu. Fotografie pořídili unikátní metodou pokročilé environmentální rastrovací elektronové mikroskopie, která rostliny při snímkování nepoškodí. Výstava, která je pro zájemce zdarma, přináší unikátní vizuální zážitek. Ukazuje krásu a komplexnost přírody ve zcela novém pohledu.

ZA VŠÍM HLEDEJ IMUNITU

Druhý tematický on-line kongres tohoto roku spustí Healthcomm Professional 3. 9. 2025. Na webu www.healthcomm.cz poběží celých 30 dní. 2D tematický on-line kongres IMUNITA je určen všem lékárníkům, farmaceutickým asistentům a dalším nelékařským zdravotnickým profesionálům z celého Česka i Slovenska. Akreditováno u ČLnK, ČKFA, POUZP a SKMTP. Přihlašovat se můžete již nyní. Využijte kód pro přihlášení PHAR25IM a vstup v hodnotě 1000 Kč máte zcela zdarma.

NOVÁ VAKCÍNA JIŽ V SRPNU

Evropská komise schválila 21valentní pneumokokovou konjugovanou vakcínu CAPVAXIVE pro prevenci invazivního pneumokokového onemocnění (IPO) a pneumokokové pneumonie u dospělých. Obsahuje osm unikátních sérotypů a díky svému složení pokrývá sérotypy odpovědné za většinu případů IPO u dospělé populace. Na českém trhu bude vakcína dostupná od letošního srpna. V současnosti ještě není hrazena z veřejného zdravotního pojištění, ale lze využít příspěvků z preventivních programů jednotlivých zdravotních pojišťoven.

DOPORUČUJEME