JAK NAJÍT VNITŘNÍ KLID?



Zen je ne zcela lehce definovatelný stav mysli. Jde o název odnože budhistického náboženství, ale v dnešní době jej používáme jako vyjádření vnitřního klidu a míru. Nalézání tohoto stavu je dlouhou cestou, která vyžaduje správné nastavení vlastních priorit, zastavení se, přemýšlení, ale i umění tok myšlenek zastavit a zkrátka jen být. Proces může být o to složitější, pokud zastáváte náročnou pracovní pozici a máte málo volného času. Hledat své vnitřní štěstí vám mohou pomoci následující tipy.

Žijte přítomností 

Často jsme nastavení tak, abychom se neustále honili za něčím, co nás čeká v budoucnosti a zároveň se trápíme něčím, co bylo nebo nebylo v minulosti. Zen je o přítomnosti, o uvědomění si sebe samotného tady a teď, prožití krásy aktuálního okamžiku.

Propojte se s ostatními 

Velmi těžko dosáhnete pocitu štěstí, pokud se neobklopíte osobami, které máte rádi. Starejte se o vztahy se svými blízkými, pobuďte s nimi dostatek času. Velký kus štěstí si zajistíte tak, že se svými milovanými zůstanete ve spojení. „Nastavte si společné chvíle se svou rodinou, blízkými jako prioritu, ne jako aktivitu, na kterou možná zbyde, možná nezbyde trocha času. Važte si, že je máte a pečujte o vaše vztahy, aby zůstaly pevné," radí Richard Jisl, fyzioterapeut a odborný ředitel centra HEALTHY-LIFE s.r.o.

Dělejte věci, které milujete

Určete si čtyři až pět činností, které děláte nejraději, které vás činí nejšťastnějšími a zaručeně vám zlepší de. A dělejte je každý den. Může jít o trávení času s rodinou, čtení, sport, hudební nástroj, cokoliv. Ujistěte se, že si pro vaši oblíbenou činnost najdete každý den chvíli času. Pokud je vaše oblíbená činnost propojena s vaší prací, tím lépe, ale nezapomeňte přitom na předchozí pravidlo. 

Soustřeďte se na pozitiva

Život není procházka růžovou zahradou, někdy je lépe, někdy hůře. Štěstí ale určitě nedosáhnete tak, že se budete neustále plácat v tom zlém, co vás potkalo. Přeneste svou pozornost na to dobré, i kdyby to měly být jen drobnosti. Pokuste se najít něco pozitivního i v negativních zkušenostech. Zlomená noha v sádře znamená štěstí, že žijete ve světě, kde máte skvělý přístup k lékařské péči. Hádka s blízkým člověkem znamená, že máte někoho, komu na vás záleží natolik, že mu stojíte za rozčilování. Vyhazov z práce zase přináší možnost nového, třeba i lepšího začátku. „Součástí naší civilizace je dramatizování věcí, abychom sami měli větší pocit důležitosti. Když se člověk ohlédne zpět, vidí, že ta dramata nakonec byly téměř bezvýznamné epizody a že často vyplýtváme velké množství energie zveličováním a strachem," vysvětluje Richard Jisl

Dělejte práci, kterou milujete

V práci trávíme zpravidla 8 hodin denně, což je třetina dne. Opravdu chcete třetinu času trávit něčím, co neděláte rádi? Na změnu nikdy není pozdě a pokud vám vaše práce nepřináší radost, vyplatí se věnovat úsilí hledání něčeho jiného. Pokud jste do své práce zanícený, jste šťastným jedincem. Poznáte to tak, že když pracujete, zapomenete na vše okolo a soustředíte se jen a pouze na svůj úkol, který řešíte s absolutním zapálením, aniž by vás to výrazně vyčerpávalo.

Jezte zdravě a v klidu

Velká část psychické pohody je ovlivněna také tím, čím se stravujeme. Těžká jídla s sebou přinášejí únavu, naopak čerstvá, syrová zelenina a ovoce spíše probouzí. „Z vlastní zkušenosti vím, že změna stravování má na lidský organismus opravdu velký vliv, ať už jde o shození přebytečných kil, posílení imunity, uzdravení kožních onemocnění nebo alergií. Velká změna probíhá také v psychickém rozpoložení člověka," říká Stanislav Petříček, zakladatel bistRAWveg.

Hýbejte se

Pohyb vylučuje do těla endorfiny, pomáhá zbavit se stresu a udržuje tělo zdravé. Začít můžete třeba jen rychlou chůzí a postupně přejít do běhu a uvidíte, že vám vaše tělo po fyzické i psychické stránce poděkuje. Není však dobré se do ničeho nutit. „Zjednodušeně můžeme říci, že by lidé měli běhat tak, aby se po běhu cítili šťastní a spokojení ne proto, že už to mají za sebou, ale protože se jim v jejich těle líbilo po celou dobu běhu i po něm a už po doběhnutí se těší na další trénink. Křečovité úsilí a přetěžování vede většinou k sebepoškozování," doporučuje fyzioterapeut Richard Jisl.

Učte se

Člověk není nikdy příliš starý na to, aby vstřebával nové vědomosti a dovednosti. Nemusí přitom jít o žádné formální vzdělávání, stačí si občas přečíst zajímavou obohacující knihu, najít si nový koníček, nechat si poradit od zkušenějších. Vědomí osobního pokroku v určité oblasti může k vašemu pocitu štěstí přispět velkou měrou.

Zjednodušte vše, co jde

Určete si, co je pro vás důležité, tomu věnujte energii a všeho ostatního se zbavte. Řeč je o činnostech, věcech i lidech. Eliminujete tak chaos ve svém životě a docílíte větší spokojenosti. V jednoduchosti je přece krása.

Meditujte

Není nutné se hned učit složité jogínské pozice či se účastnit hromadných meditací pod vedením lektora. Pro začátek stačí malý trénink, klidně hned teď. Zavřete oči, nemyslete vůbec na nic a soustřeďte se pouze na svůj dech. Vnímejte, jak vzduch přichází do vašeho těla a zase jej opouští. Čím více toto budete praktikovat, tím lépe vám časem půjde nenechat se rozptylovat myšlenkami.

Užívejte si čas v přírodě

Věnujte volný čas procházkám v přírodě. Pokud si tento luxus nemůžete dopřát, zkuste se alespoň každý den podívat na východ či západ slunce. Příroda člověka stvořila a člověka nabíjí. Pohled do zeleně je zdravý a relaxační pro naše oči, chůze voňavým lesem pohladí na duši.

Zpět

DOPORUČUJEME

Inca Collagen Oscilloconinum Týden mozku Právní poradna První volba Kongresy Hotel Olympik Praha Alphega Družstvo lékáren Instagram

OBSAH

PROFI

BEZPEČNÁ A ÚČINNÁ FARMAKOLOGICKÁ LÉČBA U NOVOROZENCŮ A DĚTÍ DO NOVÉHO ROKU S TRÁVENÍM V POHODĚ JAKÝ KOLAGEN JE PRO TĚLO TEN SPRÁVNÝ? KALEIDOSKOP HOMEOPATIE ZA TÁROU: VÍTEJ ŠTÍHLÝ ROKU 2020 VR: MOZEK DEMENCE NEMUSÍ NUTNĚ DOPROVÁZET STÁŘÍ A NEJEN SENIOŘI TRPÍ PORUCHAMI PAMĚTI BIOTECHNOLOGIE JSOU HYBNOU SILOU ČESKÉ I EVROPSKÉ EKONOMIKY LÉKAŘI A DALŠÍ ODBORNÍCI DISKUTOVALI O ADHERENCI NOVINKY Z LÉKÁRENSKÉHO SORTIMENTU NOVÁ PRAVIDLA U RECEPTŮ LEČTE SE SPRÁVNĚ OVĚŘOVÁNÍ PRAVOSTI LÉČIV STÁLE NENÍ ZCELA FUNKČNÍ NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY ROČNÍKU 2019 JEDNA POLOŽKA NA RECEPT, VÍCE SMS V TELEFONECH PACIENTŮ KNIŽNÍ NOVINKY EVROPSKÁ KOMISE SCHVÁLILA PŘÍPRAVEK RINVOQ PRO LÉČBU STŘEDNĚ TĚŽKÉ AŽ TĚŽKÉ AKTIVNÍ REVMATOIDNÍ ARTRITIDY ROSTE POČET LIDÍ SE ZÁNĚTY STŘEV, I TĚCH, KTEŘÍ NESNÁŠÍ LEPEK TEKUTÝ SVETR NEHYDRATUJE NA VLASTNÍ KLOUBY: DÁME (KLOUBŮM) INDII! NOVELA ZÁKONA O VEŘEJNÉM ZDRAVOTNÍM POJIŠTĚNÍ BUDE PODLE MINISTRA VOJTĚCHA REVOLUČNÍ POKROKY V LÉČBĚ ROZTROUŠENÉ SKLERÓZY RÝMU VYVOLÁVAJÍ ROZTOČI, PLÍSNĚ I CHLAD

RELAX

ZACHOVEJTE SI ZDRAVÉ VLASY A POKOŽKU I V ZIMĚ KOCOVINA, CO S NÍ? NOVOROČNÍM PŘEDSEVZETÍM ČEŠI NEVĚŘÍ, PŘESTO SI JE DÁVAJÍ SOUTĚŽ O BALENÍ BIO-AKTIVNÍHO INCA COLLAGENU STUDUJ ZDRÁVKU: FARMACEUTICKÝ ASISTENT ČÍM SE ZAHŘÁT V SYCHRAVÝCH DNECH? VSAĎTE NA ZÁZVOR, OBYČEJNOU VODU SE SKOŘICÍ A OBILNINOVÉ KAŠE VĚDĚLI JSTE, ŽE TŘETINA ŽEN KVŮLI MENSTRUACI ZAVRHUJE VÁNOČNÍ VEČÍRKY ČI PLESY? SVĚT TRÁPÍ KLESAJÍCÍ PORODNOST, ČESKO NENÍ VÝJIMKOU APLIKACE ZÁCHRANKA UKÁZKA Z KNIŽNÍ NOVINKY NAKLADATELSTVÍ PORTÁL
Ochrana osobních údajů
©2015-18 Health communication s.r.o., magazin@hcom.cz