JABLKA A HRUŠKY V BOJI PROTI VIRŮM



Jablka a hrušky jsou podzimními poklady našich zahrad. I když se dají koupit celoročně, jejich přirozenou sezónu bychom neměli minout, neboť máme největší šanci je konzumovat s nejvyšší výživovou hodnotou. Navíc, od mnoha drobných pěstitelů jsou často chemicky neošetřované. Pak můžeme ráno s přibalenými jablíčky ke svačině směle vykročit do práce podle známého přísloví: „Kdo jablko denně sní, k tomu lékař nechodí."

Jablka doporučoval i německý léčitel Sebastian Kneipp jako „pokrm krvi prospěšný".

„Jsou skvělým dietním pokrmem upravujícím různé žaludeční potíže, oboustranně regulují stolici, při průjmu staví, při zácpě projímají. Jsou vynikajícím zdrojem dietní vlákniny a spolu s hruškami jsou hojně doporučována gastroenterology," vysvětluje Štěpánka Kutišová, výživová poradkyně NATURHOUSE.

Indická ajurvéda po staletí považovala dušená jablka, případně i jiné ovoce povařené spolu s kořením (například se skořicí a hřebíčkem), za pokrm velmi hojivý pro stav trávicího traktu. Ne náhodou naše babičky tak rády dělávaly čerstvé kompoty s hřebíčkem a skořicí jako zdravou náhražku dezertu.

Jablko sestává až z 30 % z pektinu, jablečné vlákniny, která snižuje hladinu cholesterolu. Soli kyseliny vinné - vinany - v jablku brání škodlivé tvorbě fermentů a usazování bakterií ve střevech. Středně velké jablko obsahuje 5 g vlákniny. Jablka pomáhají i proti obezitě, i když obsahují jistý podíl cukru. 

Hruška je prastaré ovoce, které lidstvo pojídalo pravděpodobně již v době kamenné. Jedna středně velká hruška má stejný obsah vitaminu C a draslíku jako polovina šálku pomerančové šťávy. Průměrná hruška obsahuje kolem 4 g vlákniny, tvořené převážně rozpustnými pektiny a lignany. To jsou látky nacházející se v rostlinách, působí jako antioxidanty, ale i protivirově a celkově posilují naši imunitu. V dějinách se hrušky používaly k léčbě řady zdravotních problémů od poruch zažívání a křečí po snižování horečky.

"V dužině a slupce hrušek se vitaminy a minerální látky nacházejí ve sladěné rovnováze, takže se mohou v přeměně látkové optimálně zužitkovat. To se týká zejména protihráčů mezi biologicky účinnými látkami, například draslíku a sodíku, mědi a zinku, vápníku a fosforu. Tyto vlastnosti dělají z hrušek nejlepší potravinu pro boj s těžkými kovy a jedovatými látkami jako je olovo, rtuť a kadmium nebo konzervační přísady, které vyvazují, neutralizují a vylučují z těla," vysvětluje Štěpánka Kutišová. 

„Hrušky působí v nejvyšší míře regulačně na střeva. Podporují odstraňování odpadních produktů přeměny látkové, zmírňují trávicí obtíže. Naši předkové však kladli velký důraz na to, jak hrušky jíst. Plody musely být dokonale zralé, protože jinak mohou působit plynatost i zácpu. A pokud zralé nebyly, jedli je pečené, což se doporučuje i v současné době, protože pečené hrušky působí regulačně a případné průjmy staví. Hrušky mají samy o sobě vysoký podíl vody, který zajistí rychlý přísun uvolněných živin do střev. Tím pomáhají střeva čistit," uzavírá výživová poradkyně.

RECEPTY


JEDNODUCHÁ PEČENÁ HRUŠKA

Ingredience: 1 zralá střední hruška, 1 lžička až 1 lžíce javorového sirupu, 1,5 lžíce vody, 1 lžíce rozinek, špetka čerstvě mletého hřebíčku a muškátového oříšku.

Postup: Troubu předehřejte na 190 °C. V misce smíchejte sirup, vodu a koření a do tekutiny dejte na 20 minut máčet rozinky - ohlídejte, aby byly zcela ponořené. Hrušku omyjte a vykrojte jádřinec. Rozinky vyjměte a dejte do vydlabaného středu hrušky. Povrch hrušky postříkejte javorovým roztokem. Pečte ve skleněné pečící míse volně zakryté alobalem při 190 °C zhruba 20 minut nebo doměkka.

HRUŠKOVÉ ČATNÍ

Ingredience: 1 šálek hrušek loupaných a nakrájených na plátky, 1 lžíce olivového oleje, špetka kurkumy, ¼ lžičky mletého kardamomu, ¼ lžičky čerstvě mletého černého pepře, ¼ lžičky mletého zázvoru, ¼ lžičky prolisovaného česneku, ¼ šálku propláchnutých rozinek, špetka soli, ½ lžíce medu.

Postup: Na rozehřátém oleji orestujte hrušky, přidejte ostatní ingredience kromě medu, opékejte asi 15 minut na mírném ohni. Nechte 20 minut stydnout a poté přimíchejte med. Dobře promíchejte a podávejte.

HRUŠKOVÉ SMOOTHIE

Ingredience: 2 hrušky, 2 kusy řapíkatého celeru, 1 list kapusty, 1 hrst zelené petrželky, ½ hrnku borůvek, 1 okurka, 1/4 limetky, 1 hruška.

Postup: Všechny ingredience dohromady rozmixujte a vlijte do sklenice. Podle potřeby můžete dozdobit.

Zdroj: Kašpar PR
Zdroj receptů a fotek: NATURHOUSE
Zpět

DOPORUČUJEME

Inca Collagen
Herbisland
Herbion
Nalgesin
Nové vinařství Kongresy Alphega Družstvo lékáren Instagram

OBSAH

PROFI

ZDRAVOTNÍCI POTŘEBUJÍ POŘÁDNOU PORCI ENERGIE JAK PATOGENNÍ BAKTERIE HELICOBACTER PYLORI VYVOLÁVÁ RAKOVINU ŽALUDKU? POSILNĚTE SI IMUNITU A DODEJTE TĚLU VÝŽIVU, KTEROU POTŘEBUJE KALEIDOSKOP HOMEOPATIE ZA TÁROU: VLHKÝ KAŠEL POZVÁNKA DO PORTÁLU EDUCOMM CO VÍME A NEVÍME O MIGRÉNĚ? LÉKAŘI NABÍZÍ POMOC SE SAMOVYŠETŘENÍM PORUCHY ČICHU V SOUVISLOSTI S COVIDEM-19 ATOPICKÝ EKZÉM: HLEDEJME SPRÁVNÉ INFORMACE NOVINKY Z LÉKÁRENSKÉHO SORTIMENTU PRVNÍ VOLBA LÉKÁRNÍKA 2020: BOLEST ZUBŮ FARMAKOLOG MUDR. JAN STROJIL, PH.D.: O MEDIKACI V TĚHOTENSTVÍ STAŘÍ, NEMOCNÍ A COVID: DĚSÍ JE JEN MÉDIA? ERDOSTEIN – JEDNO Z DOPORUČENÍ LÉČBY SYMPTOMŮ PROVÁZEJÍCÍCH COVID-19 NOVINKY Z PORTÁLU EDUCOMM 11-2020 KNIŽNÍ NOVINKY PNEUMOKOK K ZDRAVÉMU STÁRNUTÍ NEPATŘÍ TOP 5 ČLÁNKŮ ŘÍJNA 2020 SEZONNÍ PRODUKTOVÉ TIPY JAK PŘISPĚT K POSÍLENÍ IMUNITY A PREVENCI CHRONICKÝCH ZÁNĚTŮ V TĚLE NEJEN NA PODZIM POZOR NA VÝŽIVU NAŠICH SENIORŮ – A TO NEJEN V DOBĚ PANDEMIE VYBRANÉ OTÁZKY SPOJENÉ S POSLEDNÍ NOVELIZACÍ ZÁKONÍKU PRÁCE BĚŽÍ NA 200 KLINICKÝCH STUDIÍ POTENCIÁLNÍCH LÉČIV

RELAX

OČI A KORONAVIRUS KDYŽ SE TESTUJE TEST PANDEMIE COVID-19 A JEJÍ VLIV NA SEXUALITU ČECHŮ SOUTĚŽ S VYDAVATELSTVÍM GRADA VÝZVA: O sérologické prospektivní studii na přítomnost protilátek SARS -CoV-2 s garantem, prof. MUDr. Vojtěchem Thonem, Ph.D. INVAZE POKRAČUJÍ: DO ROKU 2050 BUDE NEPŮVODNÍCH DRUHŮ O TŘETINU VÍCE V BOJI PROTI VIRŮM POMOHOU HOUBY I VÝTAŽKY Z PUPENŮ OTESTUJTE MÍRU RIZIKA ŽILNÍ NEDOSTATEČNOSTI SVÝCH NOHOU CVIKY ZA TÁROU NEJEN PROTI BOLESTI ZAD UKÁZKA Z KNIŽNÍ NOVINKY NAKLADATELSTVÍ PORTÁL
Ochrana osobních údajů
©2015-20 Health communication s.r.o., magazin@hcom.cz