
Jaká témata zajímají lékárníky v rámci studia? Přinesl Covid i něco pozitivního k metodice studijních platforem? Nastal paradox v edukaci obchodních reprezentantů v lékárnách? Kam všude již pozvaly 3D360° kongresy studující lékárníky?
Přečtěte si rozhovor se Zdeňkem Břeněm, ředitelem společnosti Health communication.
Zdeňku, letošní rok by mohl být po dlouhé době „běžným rokem" bez strachu a omezení, rokem bez předsudků o covidu. Jak to vnímáte z pohledu edukační společnosti?
Možná byste teď čekala široký úsměv a bezstarostný formát klidného čela. Nebude to negativní odpověď, nebojte se. (smích) Samozřejmě je to příjemné opět plánovat fyzické kongresy a těšit se na setkání s odborníky z lékáren a výrobních firem a také na přednášející. Přesto musím konstatovat, že edukační preference a zvyklosti našich klientů se za dva předcházející roky vlivem okolností zřetelně změnily.
Jak to myslíte?
Tak například fyzické dvoudenní kongresy budeme realizovat pouze ve městech, která jsou exponovaná zájmem o prezenční formu studia s naplněním kongresové kapacity nad 150 účastníků. Hodně odborníků - lékárníků potvrzuje trend, který provází všechna odvětví. K osobnímu setkání směřují spíše konfrontační akce a události, kde dochází k aktivní výměně názorů v rámci jednotlivců nebo skupin.
Studující hledají častěji obsah na on-line platformách. Významně účastnicky posilují naše studijní projekty Educomm.cz a 3D360° kongresy, a to rekordně! Na každém 3D360° kongresu studovalo více než 1000 odborníků z lékáren. Healthcomm magazín zase zvyšuje čtenost díky aktuálnímu obsahu, ale také připomínkou toho nejlepšího, co již bylo napsáno - seriálům respektovaných autorů z řad lékárníků i lékařů. Čtenáře lákají také video rozhovory a samozřejmě soutěže či foto soutěže.
Proč si myslíte, že je tak vysoká účast na 3D360° kongresech?
Nemyslíme, my to víme! V loňském roce proběhl podrobný průzkum v lékárnách a máme odpovědi od více než 400 lékárníků a farmaceutických asistentů z kongresů Healthcomm a portálu Educomm. Baví je to prostředí a líbí se. (smích) V součtu přes 80 % respondentů nám to potvrdilo (rozhodně a spíše ANO). Čekali jsme více problémů s novými prvky interakce a ovládáním, ale musím říct, že čeští lékárníci jsou úžasní a neskutečně adaptabilní profesní skupinou. Dostali od nás tu největší jedničku!
Zdroj: Educomm.cz: Průzkum formou online dotazníku, který měl zmapovat přání a preference studujících farmaceutů (2022)
Teď v březnu proběhne další 3D360° kongres. Jaký bude obsah a na co účastníky nalákáte?
Ano, startuje 6. března a je již v pořadí šestým 3D360° kongresem. Už jsme provázeli účastníky odborného kongresu virtuální Prahou, Barcelonou nebo Budapeští. Tentokrát je to New York, tedy Spojené státy americké, ale také Kanada. Prostě, pozveme lékárníky za „velkou louži", kde na ně čeká ještě větší portfolio firemních expozic, doprovodný program o lékárnách v Kanadě a USA, reportáže, nové expozice VR a 3D kino, ale především opět kvalitní odborný program.
Kongresu se účastní i obchodní oddělení Americké ambasády v ČR a několik odborných organizací. Velkou podporu má březnový on-line kongres i od ČKFA, která poskytne svým členů vstupenky pro účast. Přestože vstup na kongres je v hodnotě 1000 Kč, bude účast na kongresu pro většinu odborníků z lékáren bez finančních nákladů. Velký počet partnerů totiž pro ně pořídil s předstihem vstupenky.
„Pro návštěvníky VI. Kongresu 3D 360°jsme připravili celkem 9 odborných přednášek. Pokud zhlédnete všechny akreditované přednášky a splníte závěrečné testy na min. 75 %, můžete získat body od ČLnK do systému celoživotního vzdělávání. ČKFA garantuje 3D kongres pro farmaceutické asistenty. Akce je též garantována POUZP, je tedy určená i pro všeobecné zdravotní sestry a další nelékařské zdravotnické profese. V Malém sále naleznete neakreditovaná sdělení na aktuální témata," doplňuje informace Zdeňka Břeně k nejbližší online akci Bc. Nikola Orlitová, manažerka 3D kongresů a fyzických akcí.
Zdeňku, zmínil jste, že znáte témata, která lékárníky zajímají. Která to jsou?
Nebylo to velké překvapení. Na portálu Educomm jsou velmi oblíbené video přednášky na téma psychologie nebo osobního rozvoje. V Edushopu, kde lékárníci mohou získat za své studium dárky, jsou nejvíce v košíku vouchery pro vstup a studium přednášek na platformě osobního a profesního rozvoje EDUWIN.cz. Ale silné zastoupení v průzkumu měla i témata jako novinky v terapii, zdravotnické prostředky a také mikrobiom lidského těla. V Healthcomm magazínu je zájmový trend obdobný.
Zdroj: Educomm.cz: Průzkum formou online dotazníku, který měl zmapovat přání a preference studujících farmaceutů (2022)
Vrátila bych se k průzkumu. Jeho část se věnovala i otázkám edukace přímo v lékárnách. Jaký je výsledek?
Zajímavý. Lékárny vidí reprezentanty velmi rády, ale tak jednou za měsíc. Lékárníci by od reprezentantů chtěli dostávali kvalitní a odborné informace k nabízeným produktům, ale mají na ně v průměru dle průzkumu 5 minut času. Tohle vnímám, bohužel pro obě strany, jako nepříjemnou skutečnost a paradox. Odborníci v lékárnách mají zájem o informace, ale zároveň mají v lékárně opravdu výrazně méně času.
.............................................
Pozn. redakce:
Výběr výsledků průzkumu jsme komentovali v Magazínu
v článku PRŮZKUM EDUCOMM NA TÉMA VZDĚLÁVÁNÍ v prosinci 2022.
.............................................
Jaké je tedy řešení?
Zájem o informace neklesá, naopak roste. Ale mění se místo, které je vhodné pro přijímání informačních toků. A zásadně směřujeme k době, kdy lékárník má sám volitelný prostor, kdy se bude vzdělávat. Samozřejmě ne jediných, ale velmi silným zázemím, je prostor online.
Na jaké aktivity z dílny Health communication se lékárníci mohou letos těšit?
Máme jich hodně. Čeká nás rebranding Healthcomm magazínu, inovace některých webových stránek projektů, nový 3D360° kongres USA/Kanada a na podzim 3D360° kongres Varšava/Polsko. Ještě před prázdninami proběhne výjimečný 3D kongres na téma Mikrobiom v souvislostech, což bylo právě jedno z preferovaných témat účastníků našeho průzkumu. Dále máme před sebou 6 prezenčních odborných kongresů. Ale především ještě větší péče o komfortní studium lékárníků a farmaceutických asistentů na video platformě Educomm. Educomm je vlajkovou lodí ve vzdělávání, která nabízí možnost studia 24 hodin denně, celý rok a odkudkoli chcete. Na podzim překvapíme velkou edukační akcí pro pacienty a širokou veřejnost. Máme toho ještě hodně před sebou...
...ale mám štěstí, že můžu pracovat se skvělým týmem kolegů, kteří mi každý den připomínají svým počínáním, že má smysl vyvíjet stále nové projekty a přinášet interaktivní a komfortní vzdělávací prostředí včetně přenosu informací v segmentu, kde je to velmi důležité.
Přeji pohodový konec zimy a krásný vstup do teplejších dní roku 2023!
A my děkujeme za rozhovor!
Chramst
V ČR přibývá nemocných se žloutenkou typu A i C. Loni testy odhalily hepatitidu C u 1 452 osob – nejvíce za posledních deset let. Do konce srpna letošního roku přibylo dalších 935 případů. Současně se ale navíc objevila plošná epidemie žloutenky A. Od začátku roku bylo hlášeno 1 348 nemocných, což je několikanásobně více než v předchozích letech. „Naše populace je vůči viru hepatitidy A velmi vnímavá, protože od poslední velké epidemie v roce 1979 uplynulo více než 45 let. Většina lidí se tak s virem nikdy nesetkala a nemá protilátky. Proto je ohrožena prakticky celá společnost,“ říká MUDr. Pavel Dlouhý, předseda Společnosti infekčního lékařství ČLS JEP. Hepatitida A má akutní průběh s příznaky podobnými chřipce (únava, teplota, nechutenství, nevolnost, bolesti břicha), následně zežloutne kůže a bělmo očí. Žloutenka typu C naopak postupuje nenápadně a roky ničí játra. Řada lidí tak o své infekci vůbec neví, protože onemocnění probíhá bez bolesti a bez výraznějších příznaků. Testování na hepatitidu C provádějí praktičtí lékaři i specialisté. Anonymně a zdarma je možné nechat se otestovat také v checkpointech, které fungují po celé republice. Vyšetřuje se zde HIV, hepatitida C a syfilis. Hepatitida A se zde netestuje – pokud má člověk podezření na infekci virem hepatitidy A, musí se obrátit na svého praktického lékaře.
Druhý tematický on-line kongres tohoto roku spustila společnost Healthcomm Professional 3. 9. 2025. Na webu www.healthcomm.cz poběží celých 30 dní. 2D tematický on-line kongres IMUNITA je určen všem lékárníkům, farmaceutickým asistentům a dalším nelékařským zdravotnickým profesionálům z celého Česka i Slovenska. Akreditováno u ČLnK, ČKFA, POUZP a SKMTP. Stále se můžete registrovat. Využijte kód pro přihlášení PHAR25IM a vstup v hodnotě 1000 Kč máte zcela zdarma.
S datem 4. září je spojen Světový den sexuálního zdraví (World Sexual Health Day), který od roku 2010 vyhlašuje a celosvětově propaguje World Association for Sexual Health - organizace na podporu sexuálního zdraví jako základního lidského práva. Motto pro rok 2025 zní: „Sexuální spravedlnost: Co pro to můžeme udělat?“ Sexuologický ústav VFN se k letošnímu Světovému dni připojuje zveřejněním edukačních materiálů na webu a sociálních sítích, zahájením kampaně k otevření nízkoprahového Centra psychosexuální pomoci a současně i nabídkou bezplatné anonymní on-line konzultace pro nové zájemce během září 2025. Pro zajištění prvního kontaktu funguje specifická e-mailová adresa: SexPomoc@vfn.cz. Tato možnost slouží jako první vstupní brána pro klienty, kteří se často nacházejí v psychosexuální krizi a potřebují anonymitu.
Pilotní projekt preventivního očkování proti chřipce proběhne v oddělených konzultačních místnostech Center prevence s poradenstvím v rámci vybraných lékáren BENU v Praze, Brně a Ostravě. Očkování bude provádět vždy praktický lékař, a to během říjnových víkendů od 4. do 26. 10. 2025 v čase 10-18 hodin. Cena za očkovací látku a její aplikaci bude 629 Kč. Pacient bude hradit platbu na místě v lékárně. Očkování proti chřipce mají z veřejného zdravotního pojištění plně hrazeno pouze pojištěnci nad 65 let a zákonem stanovené skupiny. Od 1. září 2025 si mohou dospělí samoplátci ve věku 18–65 let rezervovat termín očkování proti chřipce prostřednictvím webových stránek benuprevence.cz