
Vzniká Systém digitálního varování obyvatelstva
Povodně, požáry či uniklé zplodiny do ovzduší. Nejen na tyto krizové situace upozorňují starostové své občany. Efektivním způsobem, jak oslovit co nejvíce lidí žijících na daném území, se stává digitální komunikace. Prostřednictvím té lze předat klíčovou informaci obyvatelům daného města či obce přímo do jejich mobilních telefonů. Díky okamžitému spojení je tak možné eliminovat újmy na zdraví i na majetku. Na to se spoléhá i nový Systém digitálního varování obyvatelstva, tzv. SDVO, který zatím díky aplikaci Záchranka a napojenému Mobilnímu Rozhlasu funguje v Praze, Brně a v Plzni.
Aplikace Záchranka i Mobilní Rozhlas patří mezi lídry v oblasti chytré komunikace
Záchranku má staženou přes milion uživatelů a do platformy Mobilní Rozhlas je zapojeno čtvrt milionu občanů ve více než 550 obcí, to je zhruba 10 % všech obcí v ČR. Díky tomu je možné rychle informovat velké množství obyvatel - varování před nebezpečím dostanou všichni, kdo si ve svém telefonu nastavili odběr aktuálních zpráv o hrozícím nebezpečí z daného města či obce. Ať už se tedy nacházejí na území krizové situace nebo ne, klíčová informace včetně návodu, jak postupovat, se k nim dostane.
Systém digitálního varování obyvatelstva (SDVO) je podřízen složkám krizového řízení a ochrany obyvatel. Informaci do systému po domluvě s IZS zadává pracovník krizového řízení města či kraje. Uživatelům aplikace Záchranka je zpráva šířena formou Push notifikace a emailu. Starosta následně rozhodne, které komunikační kanály v rámci systému Mobilní Rozhlas jsou pro rozesílku nejvhodnější a jak bude varovná zpráva distribuována. Ta se poté objeví ve formě notifikace či jako SMS zpráva na všech telefonech, které jsou registrovány v platformě Mobilní Rozhlas. Zprávy jsou rozšiřitelné na hlasovou zprávu pro osoby se zrakovým postižením.
„Jsme rádi, že se nám povedlo uskutečnit náš dlouhodobý plán a můžeme spolupracovat s aplikací Záchranka. Náš společný dosah činí zhruba 1,5 milionů obyvatel. Tedy zhruba každý sedmý člověk v zemi je zapojen do našich systémů. Díky napojení na krizová řízení měst prostřednictvím Záchranky jsme nyní schopni odeslat varování přímo do mobilních telefonů," uvádí Ondřej Švrček, zakladatel Mobilního Rozhlasu.
Výhodou systému je i možnost odeslat jako součást notifikace odkaz na krizový portál města či kraje, kde lze zjistit další podrobnosti k dané události. Občané tak získají přesné, a díky spolupráci s krizovým řízením i nejaktuálnější informace o tom, co se v dané lokalitě právě děje a jak se mají zachovat. Každý člověk s mobilním telefonem registrovaným v aplikaci Záchranka nebo Mobilní Rozhlas tak navyšuje reálný dosah krizového sdělení města či kraje.
„Aplikace Záchranka představila systém varování letos na jaře. Do dnešního dne se přidala Praha, Plzeň a Brno, a v jednání už jsou další města, ale i celé kraje, jako např. Jihomoravský. Snažíme se hledat synergii ve všem, co děláme, chceme, aby aplikace Záchranka mohla nabídnout pomoc co nejvíce lidem. I proto jsme vytvořili společnou iniciativu s Mobilním Rozhlasem, kdy se zpráva o krizové situaci šíří z jednoho bodu bez duplicit všemi možnými kanály, i takovými, které jsme dosud neměli k dispozici. Např. pomocí SMS nebo e-mailu," uzavírá autor aplikace Záchranka Filip Maleňák.
Mobilní rozhlas založil Ondřej Švrček v roce 2016. Během tří let se platforma stala nejrozšířenějším systémem pro chytrou komunikaci mezi územními samosprávami a občany. Využívá ji přes 550 měst a obcí v ČR a více než 250 tisíc občanů je do ní zapojeno. Důležité informace a varovné zprávy jsou obyvatelům zasílány pomocí SMS, emailů či push notifikací, což z Mobilního Rozhlasu činí efektivní nástroj, který spojuje občany s místními radnicemi.
O aplikaci Záchranka: Po stisknutí nouzového tlačítka v aplikaci Záchranka dochází k odeslání tzv. nouzové zprávy na dispečink nejbližší zdravotnické záchranné služby. Zpráva obsahuje přesnou polohu, stav baterie mobilního telefonu, osobní informace včetně zdravotního stavu, kontakty na osoby blízké aj. Současně aplikace vždy vytáčí linku 155 a je schopna automaticky rozpoznat lokaci - na horách, nebo u vody odesílá nouzovou zprávu automaticky paralelně i Horské, případně Vodní záchranné službě. Aplikace je plně přizpůsobena neslyšícím i nevidomým. Aplikaci Záchranka má více než 1 100 000 uživatelů, každý den s ní volá o pomoc cca 50 z nich, na základě volání z aplikace Záchranka vyjela sanitka na pomoc už ve více než 40 000 případech. Aplikace funguje také v Rakousku a na slovenských horách, brzy se přidá i Maďarsko. Je zdarma ke stažení na Google Play či AppStore. Generálním partnerem aplikace Záchranka je Nadace Vodafone. Více informací je k dispozici na webových stránkách www.zachrankaapp.cz.
V ČR přibývá nemocných se žloutenkou typu A i C. Loni testy odhalily hepatitidu C u 1 452 osob – nejvíce za posledních deset let. Do konce srpna letošního roku přibylo dalších 935 případů. Současně se ale navíc objevila plošná epidemie žloutenky A. Od začátku roku bylo hlášeno 1 348 nemocných, což je několikanásobně více než v předchozích letech. „Naše populace je vůči viru hepatitidy A velmi vnímavá, protože od poslední velké epidemie v roce 1979 uplynulo více než 45 let. Většina lidí se tak s virem nikdy nesetkala a nemá protilátky. Proto je ohrožena prakticky celá společnost,“ říká MUDr. Pavel Dlouhý, předseda Společnosti infekčního lékařství ČLS JEP. Hepatitida A má akutní průběh s příznaky podobnými chřipce (únava, teplota, nechutenství, nevolnost, bolesti břicha), následně zežloutne kůže a bělmo očí. Žloutenka typu C naopak postupuje nenápadně a roky ničí játra. Řada lidí tak o své infekci vůbec neví, protože onemocnění probíhá bez bolesti a bez výraznějších příznaků. Testování na hepatitidu C provádějí praktičtí lékaři i specialisté. Anonymně a zdarma je možné nechat se otestovat také v checkpointech, které fungují po celé republice. Vyšetřuje se zde HIV, hepatitida C a syfilis. Hepatitida A se zde netestuje – pokud má člověk podezření na infekci virem hepatitidy A, musí se obrátit na svého praktického lékaře.
Druhý tematický on-line kongres tohoto roku spustila společnost Healthcomm Professional 3. 9. 2025. Na webu www.healthcomm.cz poběží celých 30 dní. 2D tematický on-line kongres IMUNITA je určen všem lékárníkům, farmaceutickým asistentům a dalším nelékařským zdravotnickým profesionálům z celého Česka i Slovenska. Akreditováno u ČLnK, ČKFA, POUZP a SKMTP. Stále se můžete registrovat. Využijte kód pro přihlášení PHAR25IM a vstup v hodnotě 1000 Kč máte zcela zdarma.
S datem 4. září je spojen Světový den sexuálního zdraví (World Sexual Health Day), který od roku 2010 vyhlašuje a celosvětově propaguje World Association for Sexual Health - organizace na podporu sexuálního zdraví jako základního lidského práva. Motto pro rok 2025 zní: „Sexuální spravedlnost: Co pro to můžeme udělat?“ Sexuologický ústav VFN se k letošnímu Světovému dni připojuje zveřejněním edukačních materiálů na webu a sociálních sítích, zahájením kampaně k otevření nízkoprahového Centra psychosexuální pomoci a současně i nabídkou bezplatné anonymní on-line konzultace pro nové zájemce během září 2025. Pro zajištění prvního kontaktu funguje specifická e-mailová adresa: SexPomoc@vfn.cz. Tato možnost slouží jako první vstupní brána pro klienty, kteří se často nacházejí v psychosexuální krizi a potřebují anonymitu.
Pilotní projekt preventivního očkování proti chřipce proběhne v oddělených konzultačních místnostech Center prevence s poradenstvím v rámci vybraných lékáren BENU v Praze, Brně a Ostravě. Očkování bude provádět vždy praktický lékař, a to během říjnových víkendů od 4. do 26. 10. 2025 v čase 10-18 hodin. Cena za očkovací látku a její aplikaci bude 629 Kč. Pacient bude hradit platbu na místě v lékárně. Očkování proti chřipce mají z veřejného zdravotního pojištění plně hrazeno pouze pojištěnci nad 65 let a zákonem stanovené skupiny. Od 1. září 2025 si mohou dospělí samoplátci ve věku 18–65 let rezervovat termín očkování proti chřipce prostřednictvím webových stránek benuprevence.cz