
Vzniká Systém digitálního varování obyvatelstva
Povodně, požáry či uniklé zplodiny do ovzduší. Nejen na tyto krizové situace upozorňují starostové své občany. Efektivním způsobem, jak oslovit co nejvíce lidí žijících na daném území, se stává digitální komunikace. Prostřednictvím té lze předat klíčovou informaci obyvatelům daného města či obce přímo do jejich mobilních telefonů. Díky okamžitému spojení je tak možné eliminovat újmy na zdraví i na majetku. Na to se spoléhá i nový Systém digitálního varování obyvatelstva, tzv. SDVO, který zatím díky aplikaci Záchranka a napojenému Mobilnímu Rozhlasu funguje v Praze, Brně a v Plzni.
Aplikace Záchranka i Mobilní Rozhlas patří mezi lídry v oblasti chytré komunikace
Záchranku má staženou přes milion uživatelů a do platformy Mobilní Rozhlas je zapojeno čtvrt milionu občanů ve více než 550 obcí, to je zhruba 10 % všech obcí v ČR. Díky tomu je možné rychle informovat velké množství obyvatel - varování před nebezpečím dostanou všichni, kdo si ve svém telefonu nastavili odběr aktuálních zpráv o hrozícím nebezpečí z daného města či obce. Ať už se tedy nacházejí na území krizové situace nebo ne, klíčová informace včetně návodu, jak postupovat, se k nim dostane.
Systém digitálního varování obyvatelstva (SDVO) je podřízen složkám krizového řízení a ochrany obyvatel. Informaci do systému po domluvě s IZS zadává pracovník krizového řízení města či kraje. Uživatelům aplikace Záchranka je zpráva šířena formou Push notifikace a emailu. Starosta následně rozhodne, které komunikační kanály v rámci systému Mobilní Rozhlas jsou pro rozesílku nejvhodnější a jak bude varovná zpráva distribuována. Ta se poté objeví ve formě notifikace či jako SMS zpráva na všech telefonech, které jsou registrovány v platformě Mobilní Rozhlas. Zprávy jsou rozšiřitelné na hlasovou zprávu pro osoby se zrakovým postižením.
„Jsme rádi, že se nám povedlo uskutečnit náš dlouhodobý plán a můžeme spolupracovat s aplikací Záchranka. Náš společný dosah činí zhruba 1,5 milionů obyvatel. Tedy zhruba každý sedmý člověk v zemi je zapojen do našich systémů. Díky napojení na krizová řízení měst prostřednictvím Záchranky jsme nyní schopni odeslat varování přímo do mobilních telefonů," uvádí Ondřej Švrček, zakladatel Mobilního Rozhlasu.
Výhodou systému je i možnost odeslat jako součást notifikace odkaz na krizový portál města či kraje, kde lze zjistit další podrobnosti k dané události. Občané tak získají přesné, a díky spolupráci s krizovým řízením i nejaktuálnější informace o tom, co se v dané lokalitě právě děje a jak se mají zachovat. Každý člověk s mobilním telefonem registrovaným v aplikaci Záchranka nebo Mobilní Rozhlas tak navyšuje reálný dosah krizového sdělení města či kraje.
„Aplikace Záchranka představila systém varování letos na jaře. Do dnešního dne se přidala Praha, Plzeň a Brno, a v jednání už jsou další města, ale i celé kraje, jako např. Jihomoravský. Snažíme se hledat synergii ve všem, co děláme, chceme, aby aplikace Záchranka mohla nabídnout pomoc co nejvíce lidem. I proto jsme vytvořili společnou iniciativu s Mobilním Rozhlasem, kdy se zpráva o krizové situaci šíří z jednoho bodu bez duplicit všemi možnými kanály, i takovými, které jsme dosud neměli k dispozici. Např. pomocí SMS nebo e-mailu," uzavírá autor aplikace Záchranka Filip Maleňák.
Mobilní rozhlas založil Ondřej Švrček v roce 2016. Během tří let se platforma stala nejrozšířenějším systémem pro chytrou komunikaci mezi územními samosprávami a občany. Využívá ji přes 550 měst a obcí v ČR a více než 250 tisíc občanů je do ní zapojeno. Důležité informace a varovné zprávy jsou obyvatelům zasílány pomocí SMS, emailů či push notifikací, což z Mobilního Rozhlasu činí efektivní nástroj, který spojuje občany s místními radnicemi.
O aplikaci Záchranka: Po stisknutí nouzového tlačítka v aplikaci Záchranka dochází k odeslání tzv. nouzové zprávy na dispečink nejbližší zdravotnické záchranné služby. Zpráva obsahuje přesnou polohu, stav baterie mobilního telefonu, osobní informace včetně zdravotního stavu, kontakty na osoby blízké aj. Současně aplikace vždy vytáčí linku 155 a je schopna automaticky rozpoznat lokaci - na horách, nebo u vody odesílá nouzovou zprávu automaticky paralelně i Horské, případně Vodní záchranné službě. Aplikace je plně přizpůsobena neslyšícím i nevidomým. Aplikaci Záchranka má více než 1 100 000 uživatelů, každý den s ní volá o pomoc cca 50 z nich, na základě volání z aplikace Záchranka vyjela sanitka na pomoc už ve více než 40 000 případech. Aplikace funguje také v Rakousku a na slovenských horách, brzy se přidá i Maďarsko. Je zdarma ke stažení na Google Play či AppStore. Generálním partnerem aplikace Záchranka je Nadace Vodafone. Více informací je k dispozici na webových stránkách www.zachrankaapp.cz.
Pravidla pro předepisování léčivých přípravků s obsahem psilocybinu v České republice jsou platná od 1. ledna 2026 a jsou stanovena novým nařízením vlády a novelou vyhlášky o předepisování léčiv. Psilocybin budou smět předepisovat pouze psychiatři nebo lékaři s nástavbovou specializací v psychoterapii pro léčbu farmakorezistentní deprese a souvisejících stavů, a to s přísnými limity: 75 mg/měsíc (max. 35 mg/dávka, 3x měsíčně), vždy s minimálně 4-6hodinovým dohledem. Tato úprava zavádí léčebné využití psilocybinu pomocí individuálně připravovaných léčivých přípravků (IPLP) a doplňuje legislativu. Indikace pro užívání je: farmakorezistentní deprese, deprese spojené s onkologickým onemocněním a jiné závažné stavy. Zavádění syntetického psilocybinu se bude řídit doporučenými postupy, které připravila Psychiatrická společnost České lékařské společnosti J. E. Purkyně.
2. prosince proběhne v Bruselu jednání Rady ministrů zdravotnictví EU. Českou republiku bude zastupovat ministr zdravotnictví Vlastimil Válek. Řešit se má mj. nařízení o kritických léčivých přípravcích (CMA). Ministr zdravotnictví podpoří další posun v legislativním procesu s tím, že je nezbytné posílit nástroje k řešení dostupnosti léčiv, strategické investice do evropské výroby, společné evropské nákupy léčiv a jejich pohotovostní zásoby. U farmaceutického balíčku ČR trvá na dodržení dojednaného kompromisu mezi členskými státy tak, aby byly skutečně reflektovány potřeby pacientů a zajištěn dostatek léčiv napříč EU. Řešena bude i revize směrnice o tabákových výrobcích a zahrnutí nikotinových a dalších výrobků, jejímž hlavním cílem by dle Ministerstva zdravotnictví mělo být především snížení atraktivity těchto výrobků a souvisejícího marketingu, zejména pro děti a mladistvé. (MZČR)
Národní linka pro odvykání 800 350 000 spouští od prosince videokonzultace. Reaguje tím na rostoucí poptávku po distančním poradenství. Videohovory přinesou osobnější kontakt odborníků s lidmi, kteří chtějí skoncovat s kouřením či jinou závislostí, i s jejich rodinnými příslušníky a blízkými. Klasické telefonické hovory budou samozřejmě zachovány. Videokonzultace budou v první fázi sloužit především jako úvodní setkání s klientem, během něhož konzultant vyhodnotí situaci, motivaci a potřeby. Na základě tohoto zhodnocení bude další spolupráce pokračovat standardním způsobem. Klient si videokonzultaci rezervuje přes web chciodvykat.cz nebo telefonicky na čísle 800 350 000.