Cookie Consent by Free Privacy Policy website

Online informace pro lékárny



UŽÍVÁME DOPLŇKY STRAVY ZODPOVĚDNĚ?



V jarním průzkumu IPSOS bylo zjištěno, že velká většina spotřebitelů v Evropské unii používá doplňky stravy zodpovědným způsobem. Výsledky průzkumu tak nepotvrdily tvrzení, že řada lidí neví, jak doplňky stravy bezpečně užívat.

 Evropská asociace výrobců doplňků stravy Food Supplements Europe (FSE) zadala společnosti IPSOS provedení průzkumu od 17. března do 1. dubna 2022 formou online dotazníkové šetření. Průzkum se týkal používání doplňků stravy a byl realizován na vzorku 13 200 dospělých osob ve 14 zemích EU včetně České republiky. Výsledky prokazují vysokou míru rozšíření užívání těchto produktů: doplňky stavy někdy použilo 88 % dotázaných a 93 % z nich tak učinilo v uplynulých 12 měsících.

Průzkum proběhl v Belgii, České republice, Kypru, Dánsku, Finsku, Francii, Německu, Itálii, Nizozemsku, Polsku, Rumunsku, Slovinsku, Španělsku a Švédsku a poukázal na to, že spotřebitelé čtou etikety těchto výrobků a rovněž na to, že informacím na etiketách ve většině případů rozumí. Až 85 % respondentů, kteří uvedli, že doplňky stravy používají, také potvrdilo, že jednoznačně nebo spíše dodržují návod k jejich použití uvedený výrobcem na obalech těchto výrobků. Téměř stejný počet respondentů (82 %) si podle průzkumu vždy nebo většinou na etiketě ověří doporučené dávkování a dobu užívání. 

Více než dvě třetiny dotázaných (69 %) souhlasily s tím, že informace na etiketách jsou srozumitelné. Téměř tři čtvrtiny (72 %) dotázaných věří, že doplňky stravy jsou bezpečné a kvalitní, pouze 6 % s tímto tvrzením nesouhlasilo.

Předsedkyně představenstva FSE Martina Šímová uvedla: „Výsledky průzkumu prokazují, že lidé dbají na dodržování pokynů ohledně používání doplňků stravy. Občas se setkáváme s obavami, že spotřebitelé mohou doplňky stravy používat nesprávně, a to jak záměrně, tak neúmyslně. Průzkum provedený společností IPSOS však ukazuje, že tyto obavy nejsou namístě a že spotřebitelé ve velké většině používají doplňky stravy zodpovědně."

Podle průzkumu je nejčastěji užívaným doplňkem stravy vitamin D, který v uplynulých 12 měsících bralo 46 % dotázaných. Následuje vitamin C (36 %), hořčík (33 %), multivitaminy a minerály (29 %) a omega 3/rybí tuk (19 %). 

Více než polovina respondentů (52 %), kteří v uplynulém roce užívali nějaké doplňky stravy, uvedla, že tak činili z důvodu udržení dobrého zdravotního stavu, 45 % je používá k podpoře imunitního systému. Dalšími často uváděnými důvody suplementace bylo získání energie (29 %), podpora zdraví pokožky, vlasů a nehtů (17 %), zdraví střev a dobrého zažívání (17 %) a pro zdraví srdce a oběhového systému (14 %). 

............

Evropská asociace Food Supplements Europe (FSE) sídlící v Bruselu je nezisková organizace, která zastupuje zájmy evropského odvětví doplňků stravy. Jejími členy jsou národní sdružení a společnosti, jejichž cílem je zajistit, aby se v budoucích předpisech a nařízeních EU zohlednila významná role doplňků stravy pro zlepšování zdravotního stavu spotřebitelů.

Více na www.foodsupplementseurope.org.

............

Zdroj: Double-U PR, s. r. o.

Zpět

ATRAKTIVNÍ TÉMATA BŘEZNOVÉHO ON-LINE KONGRESU

První letošní akreditovanou akcí pro lékárníky a farmaceutické asistenty je VIII. 3D 360° kongres Healthcomm Professional – Berlin, v jehož on-line prostředí můžete studovat přednášky od 13. března 2024 až do 14. dubna 2024. Registrace je dostupná prostřednictvím tlačítka "Přihlášení" na webu www.healthcomm.cz v sekci „ONLINE AKCE“. Máte možnost vybrat si mezi slovenskou nebo českou registrací. S registrací vám také pomůže manuál, který naleznete v článku na Magazínu: NOVÉ STRÁNKY HEALTHCOMM PROFESSIONAL. Kongres bude spuštěný online na dobu 30 dní, a odborný obsah bude akreditován u ČLnK, ČKFA, SKMTP a POUZP. Velkým lákadlem jsou atraktivní témata přednášek: Jarní detoxikace pomocí léčivých hub a rostlin, Imunologie člověka s důrazem na alergický zánět, Doplňky stravy pro kojící ženy, Regulace reklamy na léčivé přípravky či problematika funkční zácpy aj. Předešlého on-line kongresu se zúčastnilo přes 1500 účastníků. Využít můžete také kód MAG24 pro volný vstup. ČLnK ohodnotila celý odborný program celkem 13 body, vystudovat ale můžete i samostatné bloky za příslušný počet bodů do systému CV.

ČERNÉHO KAŠLE RAPIDNĚ PŘIBÝVÁ

Do Informačního systému infekčních nemocí (ISIN) bylo od začátku roku 2024 do 13. 2. nahlášeno již 698 případů černého kašle. Onemocnění zasahuje všechny věkové skupiny, nejvíce případů je hlášeno ale u teenagerů ve věku 12 až 18 let. Znepokojující je už 16 infekcí černým kašlem u dětí do jednoho roku. Černý kašel ohrožuje zejména novorozence a plně neočkované kojence. Jde o vysoce nakažlivé onemocnění respiračního traktu způsobené bakterií Bordetella pertussis. Patří mezi vůbec nejzávažnější onemocnění dětského věku.Podobnou situaci hlásí podle ECDC i další evropské země, jako například Dánsko, Chorvatsko, Belgie či Nizozemí. Trápí vás kašel a zhoršuje se v noci? Nechte se vyšetřit! Vyšetření probíhá stejně jako odběr z nosu na covid-19. Více na stránkách https://szu.cz/aktuality/

SOUTĚŽ OD SRDCE PRO SRDCE

Na Educommu probíhá celý únor soutěž o 4 tlakoměry prémiové značky microlife. Výherci si navíc budou moci vybrat barvu tohoto užitečného pomocníka pro domácí diagnostiku. Prvního výherce vylosují v Educommu již 14. února - na svátek sv. Valentýna!

SUCHEJ ÚNOR

Český národ pije nad míru. Suchej únor je česká osvětová kampaň, která již od roku 2013 podporuje a propaguje měsíční abstinenci od alkoholu. Akci pořádá organizace Suchej únor (dříve Liga otevřených mužů). Vyzývá lidi k měsíčnímu odepření si alkoholických nápojů a zvědomění si svého vztahu k alkoholu, případně též poukazuje na jeho rizikové užívání. Podle průzkumu ResSOLUTION Group a Nielsen se každoročně do výzvy hlásí kolem 900 000 lidí. Heslo letošního ročníku je “Suchou cestou“. Lákadlem pro registrované je mj. únorový bylinkovo-čajový kalendář naplněný českými čaji Leros. Více na https://suchejunor.cz/.

DOPORUČUJEME


JAKÉ TÉMA BY VÁS ZAUJALO V ČLÁNKU ČI PŘEDNÁŠCE?

verbální komunikace
neverbální komunikace
empatie