Cookie Consent by Free Privacy Policy website

Online informace pro lékárny



JÓGA V DOBĚ COVIDU



Lékaři, a samozřejmě i lékárníci, to dobře znají; postcovidové potíže, se kterými se setkávají v ordinacích a v lékárnách, mají v menší nebo větší míře prakticky všichni, kteří tuto nemoc prodělali.

Typické jsou bolesti hlavy, potíže s dechem, únava, poruchy koncentrace i paměti. 82 procentům osob se po prodělání nemoci zhoršily zdravotní problémy a potíže s pamětí (podle výzkumu, který uveřejnil The Lancet, July 2021) mělo 8 měsíců po prodělání covidu více než 40 procent účastníků výzkumu.

Očkování a pohybová aktivita

Očkování a prevence je to nejlepší, co pro sebe může každý z nás udělat. K posílení zdraví a zlepšování imunity patří zdravá vyvážená strava s dostatkem vitaminů a minerálů, pohybová aktivita - nejlépe na čerstvém vzduchu, a prevence stresu.

Fyzická aktivita zároveň snižuje riziko kardiovaskulárních chorob, obezity (obezita je nemoc!), kladně působí i na hladinu krevního tlaku a cholesterolu. Pravidelná lehká až středně těžká fyzická zátěž je i prevencí covidu, protože aktivuje imunitní systém. Především lidé vyššího věku by měli vědět, že vysoká intenzivní zátěž bez dostatku odpočinku zhoršuje buněčnou imunitu, a tak by se měli věnovat - podle svých možností - svižné chůzi, a to každý den. Dobrým pomocníkem jsou nordic walking hole, které pomáhají procvičit i horní polovinu těla.  Denní procházky a protažení a posílení vhodných partií (střed těla) často stačí k dobrému stavu organismu a pomáhá i proti depresi a stresu.

Jak na stres?

Poučka, že se máme vyhýbat stresu, je sice známá, ale většinou si s ní nevíme rady. Nabízejí se však možností, které si s ním - při správném vedení - umějí poradit. Jsou to jógové techniky.

„Není to o tom, že se ,oblečeme do oblečku' a jdeme někam dělat pro laiky nezvyklé krkolomné pozice," vysvětluje neznalcům MUDr. Kateřina Sheardová, Ph.D., vedoucí Výzkumného centra pro poruchy paměti ve Fakultní nemocnici u sv. Anny v Brně. 

„Stěžejní roli při józe má i meditace, kterou se nelze naučit teď, hned a okamžitě. Patří k ní samozřejmě i úvodní procvičení těla." 

Doktorka Sheardová cvičí jógu desítky let, má zkušenosti ze zahraničí (a pochopitelně i z Indie). Je neuroložka se specializací na neurodegenerativní onemocnění a poruchy paměti a zakladatelkou první studie stárnutí u nás „Czech Brain Aging Study". Jejím hlavním výzkumným zájmem jsou preventivní opatření, zdravý životní styl a techniky, které ovlivňují Brain maintenance a pomáhají předcházet chronickému stresu jako je jóga, meditace a techniky všímavosti.

Foto: FNUSA

 

MUDr. Kateřina Sheardová, Ph.D., bude reprezentovat Českou republiku v panelu Evropské neurologické akademie (EAN) pro demence. Mezi hlavní cíle, které chce v rámci této platformy propagovat, patří zejména zaměření se na klinicky dostupné časné biomarkery nemoci a posílení výzkumu rizikových faktorů vzniku demence spojených se životním stylem a jejich propagace jako preventivního opatření široké veřejnosti. Její odborné aktivity si můžeme připomenout i v rozhovoru na www.fnusa-icrc.org ZDE 

Foto ze setkání s novináři na Velvyslanectví Indické republiky: J.E. Hemant H Kotalwar, velvyslanec Indické republiky v České republice, neuroložka Kateřina Sheardová a Michael Vlček, certifikovaný lektor jógy; člen výboru nevládní organizace Jóga v denním životě.

 

Co všechno je jóga

Jóga není jen cvičení, ale komplexní systém pomáhající celkovému zdraví. Do něj patří i dietní doporučení a duchovní osobní rozvoj. A znovu nemůžeme nezmínit venkovní aktivity, a především také zaměření na správné dýchání. Kdo už jógu nějaký čas praktikuje, umí to, co většina z nás neumí - správně dýchat. Vědomé pohyby (ásány) se zapojením dechu zlepšují koncentraci a působí i proti depresi. A pozor - kladně působí na mozkové oblasti spojené s pamětí a imunitou.

„Dýchání s plným vědomím, koncentrace na dech," vysvětluje dr. Sheardová, „zlepšuje nervové oscilace v mozku a tím i paměť. (Arshamian Journal of Neuroscience, November 2018) Nosní dechové techniky zlepšují neuronální aktivitu, pomáhají udržet paměťové stopy a celkově posilují paměť. Mindfullness (všímavost) snižuje stres a zlepšuje imunitní profil."

Mgr. Jana Ulíková

Foto: archiv a autorka

......

Příště se spolu s Mgr. Janou Ulíkovou podíváme na problematiku ochrany paměti stravou, představíme si studii stárnutí a její výsledky - vliv SWB na atrofii mozku.

Zpět

KONGRES U VIKINGŮ

Healthcomm Professional zve lékárníky a farmaceutické asistenty na další, v pořadí již devátý on-line 3D 360° kongres, který proběhne od 11. září do 10. října 2024. V prostředí norského hlavního města nabídne akreditovaná akce nejen zajímavé informace o historii a současnosti farmacie království ze severní Evropy, ale samozřejmě také kvalitní odborný program. On-line kongres bude spuštěný na dobu 30 dní a odborný obsah bude akreditován u ČLnK, ČKFA, SKMTP a POUZP. Registrovat se můžete již nyní na webu Healthcomm.cz

DERIVÁTY HHC MEZI NÁVYKOVÝMI LÁTKAMI

Ministerstvo zdravotnictví dostalo souhlas od Evropské komise pro zařazení psychoaktivních látek HHCP, HHCH, HHCB, HHC-C8, THCH, THCB a THC-C8 a esterů z nich odvozených na seznam návykových látek. S předmětnými látkami mohou zacházet pouze právnické osoby či podnikající fyzické osoby, kterým Ministerstvo zdravotnictví vystavilo povolení k zacházení nebo mají zákonnou výjimku pro toto zacházení, a to pouze k omezeným výzkumným, vědeckým a velmi omezeným terapeutickým účelům. Výrobci, distributoři a prodejci musí zajistit, aby po nabytí účinnosti nevykonávali činnost s předmětnými látkami nebo výrobky, které by tyto látky obsahovaly. V opačném případě se vystavují riziku trestního stíhání. Látky jsou v současné chvíli zařazeny na seznamu návykových látek s časovým omezením do 1. ledna 2025. Jejich další případná reklasifikace závisí na výsledku hodnocení rizik podle nové právní úpravy, která se nyní nachází ve stadiu schvalování v Parlamentu ČR. (MZ ČR)

DOPORUČUJEME