Cookie Consent by Free Privacy Policy website

Online informace pro lékárny



VÝSLEDKY PRŮZKUMU JAK LÉKÁRNÍCI VNÍMAJÍ DIGITÁLNÍ TECHNOLOGIE? – I. ČÁST



Mgr. Petr Dvořák, lektor vzdělávací společnosti Nemesis Building Personality

 

Prostřednictvím e-learningového portálu Educomm jsme oslovili 400 respondentů pracujících v lékárnách. Ptali jsme se jich, jak vnímají digitální technologie. Ve vzorku byla 1/3 asistentů a 2/3 lékárníků, jednoznačně převažovaly ženy zastoupené v téměř 90 %.


Vzorek je poněkud zkreslený tím, že se jedná o uživatele on-line vzdělávacího portálu. Předpokládám tedy, že mohou být v průměru o něco více naklonění digitálním technologiím, než je typické v celé lékárnické populaci," vysvětluje na úvod realizátor průzkumu Mgr. Petr Dvořák.


Co jsme zjistili? Položené otázky byly rozděleny do několika tematických skupin. První tři se týkaly toho, co si pracovníci lékáren obecně myslí o digitalizaci svého oboru. Většina respondentů (86 %) je přesvědčena, že pronikání digitálních technologií do lékáren je pro pacienty přínosné. Pouze 1 % respondentů digitální technologie v této souvislosti vnímá jednoznačně negativně. 

Na druhé straně respondenti poukazují na odvrácenou stránku digitalizace - 57 % z nich uvádí, že digitalizace zvyšuje míru stresu, kterou v práci prožívají. Pouze 8 % respondentů se domnívá, že digitalizace míru stresu v práci jednoznačně nezvyšuje. 

60 % respondentů je také přesvědčeno, že díky digitálním technologiím mají méně času na pacienta a že lidská stránka vztahu mezi lékárníkem a pacientem ustupuje do pozadí. To není příznivý signál a ukazuje se, že by se lékárny a dodavatelé digitálních technologií měli více zaměřit na to, aby technologie vztah lékárníků a pacientů spíše obohacovala, než aby se mu stavěla do cesty. 

Druhá série otázek byla zaměřená na digitální technologie, které lékárníci využívají při svojí práci. Na počítač jsme se samozřejmě neptali, ale jak to mají lékárníci s mobilními telefony a tablety?

Chytrý telefon využívá při pracovních činnostech „zřídka" 69 % respondentů, „často" 25 % a „téměř neustále" 6 %. Tablety jsou oproti tomu minimálně rozšířené - 91 % respondentů je nevyužívá „vůbec", 6 % „zřídka" a 3 % „často". Aplikace na zasílání zpráv (jako je Messenger nebo WhatsApp) používá při pracovních činnostech „zřídka" 84 % respondentů, 13 % „často" a 3 % téměř neustále. Aplikace na telefonování nejsou v lékárnách rozšířené - na otázku „Jak často používáte pro pracovní činnosti na lékárně Skype / Viber / jinou aplikaci na telefonování" 90 % respondentů odpovědělo, že ji nevyužívají „vůbec".

V komerční sféře je dnes už zcela běžné, že firmy komunikují se zákazníky prostřednictvím celé řady digitálních kanálů. Naprostou samozřejmostí (a nezbytností) je dnes komunikace prostřednictvím sociálních sítí. Z této perspektivy lékárny působí poměrně konzervativně.

Téměř třetina (28 %)respondentů uvedlo, že s pacienty nekomunikují jinak než osobně nebo hovorem přes telefon. 63 % respondentů uvedlo, že využívají sms. Sociální sítě využívá 34 % respondentů. 14 % respondentů zmínilo e-mail jako další komunikační kanál. Kvalitativní výzkum z roku 2016 v časopise Journal of Medical Inernet Research (Professional Use of Social Media by Pharmacists: A Qualitative Study, J Med Internet Res. 2016 Sep; 18(9)) dospěl k zjištění, že v lékárnické praxi jsou sociální sítě využívané především pro sdílení informací mezi kolegy. Autoři studii uzavírají: „Farmaceuti, jako experti ve zdravotnictví, by měli zaujmout důležitou roli při šíření zdravotních informací v on-line prostředí, a měli by oslovit nejen ostatní zdravotnické profesionály, ale především pacienty." Zdá se, že do tohoto úkolu se české lékárenství pouští jen pozvolna.

V příští části článku se podíváme na to, jaké povědomí mají lékárníci o „žhavých technologiích", jako je třeba virtuální a rozšířená realita, chatboty nebo nositelná elektronika.  

Mgr. Petr Dvořák - lektor a manažer vzdělávacích projektů NEMESIS BP, podílí se na vývoji e-learningových platforem, pravidelně spolupracuje se společností Health communication s.r.o. na jejích vzdělávacích projektech.

Zpět

PREVENCE KARDIO-VASKULÁRNÍCH CHOROB ONLINE

Od 29. května do 27. června 2024 můžete vystudovat odborný program kongresu KARDIO 2024, osvojit si aktuální poznatky z problematiky kardiovaskulárního zdraví, obohatit vaše poradenské programy v lékárně, seznámit se s novinkami lékárenského trhu nebo posílat své dotazy na přednášející tak, abyste měli takové informace, které pro vás budou využitelné v praxi. Na akreditovanou akci pro zaměstnance lékáren, kterou pořádá Healthcomm Professional, se můžete registrovat již nyní na www.healthcomm.cz/online-akce

STAN PROTI MELANOMU

Přijďte si zdarma a bez objednání vyšetřit pigmentová znaménka. Akce pro širokou veřejnost zaměřená na prevenci rakoviny kůže proběhne letos již po osmnácté. Generálním partnerem je lékárenská síť Dr. Max. V mobilních stanech vybavených nejmodernějšími dermatoskopy bude pro zájemce k dispozici nejen samotná diagnostika pigmentových znamének, ale také odborné poradenství ohledně vhodné ochrany před slunečním zářením. V loňském ročníku akce bylo vyšetřeno celkem 3 655 osob a odhaleno bylo 103 zhoubných nádorů. Stany se v dubnu 2024 otevřou vždy od 10 do 18 hodin: 22.–23. 4. Praha, Václavské náměstí; 29. 4. Brno, náměstí Svobody; 30. 4. Ostrava, Shopping Park Avion. Více na stan.denmelanomu.cz

LEGIONELÓZA NA VZESTUPU

Letos onemocnělo Legionelózou už 104 osob, meziročně nejvíc za posledních deset let. Odborníci ze SZÚ odhadují, že na vině může být častější snaha lidí ušetřit za ohřev vody. Bakterie Legionelly se množí velmi rychle při teplotách mezi 25 a 45 °C. Studenou vodu je proto potřeba držet pod 20 °C a teplou nad 50 - 60 °C s možností ji ještě přihřát, aby bakterie zahynuly. Bakterie Legionelly se šíří ve vodovodním potrubí, ale také klimatizací, aerosolem z domácích zvlhčovačů a fontán. Onemocnění obvykle začíná horečka, třesavka, bolení hlavy a svalová bolest. Následuje suchý neproduktivní kašel a bolesti na prsou a dochází k rychlému vývoji těžké formy pneumonie. K redukci bakterie ve vodě lze dojít pravidelnou spotřebou, termickou úpravou (teplota vody optimálně nad 55°C na všech místech systému) či chemickou dezinfekcí. Základem je ale pravidelná kontrola a údržba vodovodního systému.

SVĚTOVÝ DEN ZDRAVÍ 7. 4.

7. 4. 1950 vznikla Světová zdravotnická organizace – WHO (World Health Organization). Tento den je připomínkou, že bychom si měli neustále budovat a zlepšovat svou kvalitu života. Zároveň ukazuje, že se WHO neustále snaží o vymýcení různých nemocí, o snižování nemocnosti a úmrtí po celém světě. Činnost této organizace je zaměřena především na prevenci. 7. dubna se tedy zkuste zamyslet, kdy jste byli naposledy na preventivních prohlídkách a naplánujte si je! Ministr Zdraví, ideová a expertní interdisciplinární platforma spojující profesionály z různých oblastí, zjistila, že 14 % Čechů nepodstoupilo za posledních 10 let žádnou preventivní návštěvu u lékaře.

DOPORUČUJEME


JAKÉ TÉMA BY VÁS ZAUJALO V ČLÁNKU ČI PŘEDNÁŠCE?

verbální komunikace
neverbální komunikace
empatie