Cookie Consent by Free Privacy Policy website

Online informace pro lékárny



PŘEDVÁNOČNÍ ČAS V LÉKÁRNĚ



PharmDr. Tomáš Arndt

Předvánoční čas v lékárně zcela jistě patří mezi nejnáročnější období roku v životě žen a mužů za tárou. Místo adventního rozjímání čelí lékárníci problémům, které přináší s sebou předvánoční běsnění, které se nevyhne ani lékárnám.

Předvánoční reklamní kampaň se přesouvá stále blíže a blíže směrem k letním prázdninám, a tak i my, v lékárnách, musíme být připraveni, že již dlouho před Vánoci budeme čelit nejrůznějším dotazům a požadavkům, které nemilosrdně přinášejí „agresivní" reklamní kampaně.

Předvánoční okruhy reklamy, které dopadnou na nás v lékárně, alespoň podle mých zkušeností, se dají rozdělit do tří největších skupin:

První jsou vitaminové přípravky pro děti ve vánočním balení. Ovšem, balení není tak podstatné, jako je podstatná věc, kterou kromě vitaminů (a podobných přípravků, které ovšem děti zase tak nezajímají) obsahuje - a to je hračka! Hračka, která je magnetem a tahounem reklam, je obvykle něco blikajícího, vibrujícího, zvonícího, pištícího (či napodobující zvířátka). To je to podstatné, co děti nekompromisně chtějí, protože ostatní děti to mají také (nebo budou mít, až po dobrém či po zlém přinutí své rodiče toto vánoční balení vitaminů koupit). Rafinovanost reklamního tahu ovšem spočívá také v tom, že dítě má často bratříčka nebo sestřičku, kteří rozhodně chtějí také svoji hračku a nechtějí se o ní dělit se sourozencem! A tak nešťastný rodič koupí ještě jedno balení a obě děti budou spokojené. Problém bývá ovšem v tom, že tyto přípravky jsou již velmi záhy nedostupné (jedna z možností je, že je vykoupí některý z nejmenovaných lékárenských řetězců) a tak v lékárně musíme jen smutně říkat: „bohužel nemáme a nemůžeme je objednat". A smutný zákazník jde hledat jinou lékárnu a doufá ve štěstí. Samozřejmě, v dnešní době lze objednat danou věc přes internet, ale ne každý důvěřuje přepravcům před Vánoci (hlavně pokud chce dostat objednávku do Vánoc, že).

Druhá skupina jsou přípravky z oblasti tzv. kloubní výživy, která cílí na seniory jako cílovou skupinu. Právě v předvánočním čase se shromáždí v mediích více reklam na přípravky z této skupiny. To má bohužel také za následek, že si zákazníci pletou názvy (přípravky jsou pojmenovány často po mrštných zvířátkách), barvu balení (z "takové té zlaté" se velmi snadno může stát temně modrá), dárky (kapitolou samy o sobě jsou různé poukazy do lázní aj.) nebo počet tabletek (tobolek, kostiček apod.). To vše je zpestřeno různými výstřižky z pestrobarevných společenských časopisů, kteří sebou zákazníci přinášejí do lékáren.

Poslední velkou skupinou jsou vitaminy pro dospělé. Tato skupina je asi nejstarší a už něco pamatuje. Zde se zájem zákazníků soustřeďuje jednak na cenu (někteří zřejmě tyto multivitaminy kupují výhradně před Vánoci), jednak ale na opět reklamou hojně propagovaná "vánoční balení", která se mají blyštět a lesknout zářivými barvami. Občas se stane, že prostě těchto balení přijde méně než vlastních přípravků a zájemce odchází rozčilen, protože "chtěl, to balení, co je v reklamě"! Mimochodem, co je reklamě, je neotřesitelně "směroplatné", v tom případě nepomáhají žádné racionální argumenty!

Samozřejmě, jsou tu i další druhy vánočních balení v lékárenském sortimentu, zejména dekorativní kosmetika. Ta ale ne vždy patří k specifickému sortimentu všech lékáren, proto jsem tuto kategorii ve výčtu opomenul.

Proto přeji jak kolegyním a kolegům v lékárnách, tak pacientům a zákazníkům hodně klidu a pohody, bude toho opravdu zapotřebí, abychom se všichni dožili Vánoc ve zdraví.

Tak šťastné a veselé!

Zpět

KONČÍ HLAVNÍ HYGIENIČKA SVRČINOVÁ

Vláda odvolala 24. dubna na vlastní žádost z funkce hlavní hygieničku Pavlu Svrčinovou. Do jmenování nového hlavního hygienika převezme kompetence ředitel odboru ochrany veřejného zdraví Ministerstva zdravotnictví Matyáš Fošum. Výběrové řízení na tuto funkci bude vypsáno v nejbližších dnech. Pavla Svrčinová uvedla, že se chce v dalším období věnovat především pedagogické činnosti na Ústavu epidemiologie a ochrany veřejného zdraví Ostravské univerzity.

NOVÝ ŘEDITEL SÚKL

MUDr. Tomáše Boráně jmenoval ministr zdravotnictví k 1. květnu 2024 novým ředitelem Státního ústavu pro kontrolu léčiv. Má mj. zajistit hladkou implementaci novely zákona o léčivech a zlepšení spolupráce se zástupci lékáren a dalšími aktéry lékového trhu. MUDr. Tomáš Boráň má zkušenosti z vědecké činnosti na Akademii věd ČR i akademické činnosti na 3. LF UK. Od roku 2009 je zaměstnán v SÚKL, naposledy na pozici ředitele sekce registrací léčiv. Od roku 2024 je také členem pracovní skupiny Ministerstva zdravotnictví pro posílení dostupnosti strategicky významných léčiv.

PREVENCE KARDIO-VASKULÁRNÍCH CHOROB ONLINE

Od 29. května do 27. června 2024 můžete vystudovat odborný program kongresu KARDIO 2024, osvojit si aktuální poznatky z problematiky kardiovaskulárního zdraví, obohatit vaše poradenské programy v lékárně, seznámit se s novinkami lékárenského trhu nebo posílat své dotazy na přednášející tak, abyste měli takové informace, které pro vás budou využitelné v praxi. Na akreditovanou akci pro zaměstnance lékáren, kterou pořádá Healthcomm Professional, se můžete registrovat již nyní na www.healthcomm.cz/online-akce

STAN PROTI MELANOMU

Přijďte si zdarma a bez objednání vyšetřit pigmentová znaménka. Akce pro širokou veřejnost zaměřená na prevenci rakoviny kůže proběhne letos již po osmnácté. Generálním partnerem je lékárenská síť Dr. Max. V mobilních stanech vybavených nejmodernějšími dermatoskopy bude pro zájemce k dispozici nejen samotná diagnostika pigmentových znamének, ale také odborné poradenství ohledně vhodné ochrany před slunečním zářením. V loňském ročníku akce bylo vyšetřeno celkem 3 655 osob a odhaleno bylo 103 zhoubných nádorů. Stany se v dubnu 2024 otevřou vždy od 10 do 18 hodin: 22.–23. 4. Praha, Václavské náměstí; 29. 4. Brno, náměstí Svobody; 30. 4. Ostrava, Shopping Park Avion. Více na stan.denmelanomu.cz

LEGIONELÓZA NA VZESTUPU

Letos onemocnělo Legionelózou už 104 osob, meziročně nejvíc za posledních deset let. Odborníci ze SZÚ odhadují, že na vině může být častější snaha lidí ušetřit za ohřev vody. Bakterie Legionelly se množí velmi rychle při teplotách mezi 25 a 45 °C. Studenou vodu je proto potřeba držet pod 20 °C a teplou nad 50 - 60 °C s možností ji ještě přihřát, aby bakterie zahynuly. Bakterie Legionelly se šíří ve vodovodním potrubí, ale také klimatizací, aerosolem z domácích zvlhčovačů a fontán. Onemocnění obvykle začíná horečka, třesavka, bolení hlavy a svalová bolest. Následuje suchý neproduktivní kašel a bolesti na prsou a dochází k rychlému vývoji těžké formy pneumonie. K redukci bakterie ve vodě lze dojít pravidelnou spotřebou, termickou úpravou (teplota vody optimálně nad 55°C na všech místech systému) či chemickou dezinfekcí. Základem je ale pravidelná kontrola a údržba vodovodního systému.

DOPORUČUJEME


JAKÉ TÉMA BY VÁS ZAUJALO V ČLÁNKU ČI PŘEDNÁŠCE?

verbální komunikace
neverbální komunikace
empatie